Infrastruktur - Socialdemokraterna

Infrastruktur

Sverige ska ha en infrastruktur som går att lita på

Sverige ska ha en infrastruktur som är pålitlig och framtidsinriktad. Vi ska vara bäst på att använda ny teknik för att ha en effektiv och fungerande infrastruktur. Så bygger vi Sverige starkt inför framtiden.

Socialdemokraterna vill:

• se att hela Sverige har en bra infrastruktur
  • ställa om till fossilfria transporter
  • att hela Sverige ska ha tillgång till snabb uppkoppling.
Portrait of representative Infrastrukturminister Tomas Eneroth

En infrastruktur för framtiden

Sverige ska ha en infrastruktur som både går att lita på och som ligger i den absoluta framkanten när det kommer till innovativa och effektiva lösningar. För att nå detta mål har regeringen ökat infrastruktursatsningarna med 100 miljarder för åren 2018-2029 jämfört med den förra regeringen.

Socialdemokraterna vill utveckla hela transportsystemet. Vi vill utveckla hamnarna och göra det enklare att frakta gods till sjöss och på järnväg.

Laddinfrastrukturen för elbilar blir allt viktigare för varje dag, och vi vill fortsätta de nuvarande satsningarna för en snabb utbyggnad av laddstolpar i hela landet. Den räckviddsångest som elbilsförare ibland känner vill vi bygga bort genom fler möjligheter till batteriladdning runt om i landet.

För oss är det självklart att hela landet ska har samma förutsättningar. Vare sig det gäller vägar, järnvägar, flyg- eller kollektivtrafik. Vi vill inte se ett Sverige där klyftorna mellan stad och land växer.

För att Sverige ska stå starkt i framtiden och vi ska kunna skapa nya jobb, välstånd och minska vår klimatpåverkan måste vi ha en infrastruktur som går fungerar och som går att lita på.

Uppdaterades senast: 29 mars 2017

Det här har vi gjort:

• satsar 622,5 miljarder på infrastruktur mellan åren 2018 – 2029
  • höjt ambitionen för bredbandstäckning- 99,9 % ska ha minst 100 Mbit/s
  • satsat stort på kollektivtrafik genom bland annat Stadsmiljöavtalen
  • mångdubblat antalet laddpunkter för elbilar.