Israel och Palestina - Socialdemokraterna

Israel och Palestina

Socialdemokraterna tror på en framtid i Mellanöstern med två fria, livskraftiga och demokratiska stater som lever i fred sida vid sida. Samtalen mellan Israel och Palestina måste återupptas och målet vara att de ska leda fram till en varaktig fred.

Socialdemokraterna vill:

• att de israelisk-palestinska fredssamtalen börjar igen
  • se en tvåstatslösning, där Israel och Palestina kan leva sida vid sida i fred och säkerhet.
  • att ockupationen av Västbanken och Östra Jerusalem samt blockaden av Gaza upphör
  • att Israels folkrättsligt illegala bosättningspolitiken omedelbart upphör.
Portrait of representative Utrikesminister Margot Wallström

Håller du med?

Viktigt med fredsförhandlingar för varaktig fred

Socialdemokraterna arbetar för att både israeler och palestinier ska ha rätt till frihet, utveckling och säkerhet inom säkra och erkända gränser.

Ett av den S-ledda regeringens första beslut var att erkänna staten Palestina. Världssamfundet måste föra en dialog med alla relevanta parter i konflikten. Det är viktigt att fredsförhandlingar mellan Israel och Palestina kan leda fram till en varaktig fred. Detta är en svår process och därför måste alla parter avstå från våld och möjliggöra fredsförhandlingar.

Israel fortsätter bygga ut bosättningarna, som utgör nästan hälften av Västbankens yta, trots omvärldens protester. Dessa folkrättsligt illegala bosättningar är ett av de största hindren för en tvåstatslösning. Handel med produkter från bosättningarna bidrar till att upprätthålla dagens situation. Det är positivt att EU har ett handelsavtal med Israel. Avtalet omfattar inte produkter från bosättningarna då dessa produkter inte är från Israel. Socialdemokraterna välkomnar EU-beslutet från november 2015 om att införa nya varumärkningsregler för produkter från de israeliska bosättningarna.

Socialdemokraterna arbetar för att Sverige internationellt och i EU kräver att utbyggnaden av bosättningar upphör, muren på ockuperad mark rivs, ockupationen av Västbanken och Östra Jerusalem avslutas samt att blockaden av Gaza upphör. Vi arbetar också för att EU-kommissionen ska överväga lämplig EU-lagstiftning för att motverka finansiella transaktioner till stöd för bosättningarna.

Uppdaterades senast: 30 mars 2017
Relaterade ämnen
  • Antirasism

Socialdemokraterna är ett antirasistiskt parti som strävar efter jämlikhet oavsett hudfärg, etnicitet, kulturell tillhörighet eller religion. Vi socialdemokrater står upp för alla människors lika värde och kan aldrig tolerera rasism och främlingsfientlighet.

• Arbetskraftsinvandring

En mångfald på arbetsmarknaden är positivt och Sverige vinner på öppenhet. Arbetskraftsinvandring får aldrig användas för att utnyttja människor. Vi socialdemokrater vill se en handlingsplan för att få ordning och reda på svensk arbetsmarknad och få stopp på lönedumpning, skattefusk och utnyttjandet av svensk och utländsk arbetskraft. Svenska kollektivavtal ska gälla i Sverige.

• Barnkonventionen

Alla barn ska kunna växa upp under trygga förhållanden. Varje barn har rätt att växa och utvecklas efter sina egna förutsättningar och önskemål, oavsett bakgrund och familjens ekonomi. Vi socialdemokrater vill att FN:s barnkonvention ska bli svensk lag.

• Bistånd

Sveriges bistånd ska användas till att minska fattigdomen och orättvisorna i världen. Vi vill arbeta för att fler barn ska kunna gå i skolan, att fler människor ska få tillgång till rent vatten och att kvinnor och flickor ska ha lika möjligheter till utbildning, arbete och inflytande som män och pojkar.

• EU

I grunden är den Europeiska unionen ett projekt för fred och frihet. Sverige har dragit nytta av den inre marknaden, handelsavtal och den fria rörligheten – det har lett till fler jobb och en starkare tillväxt. Genom vårt medlemskap kan vi också vara med och påverka utvecklingen för ett mer jämlikt och grönt Europa.

• Export

Svensk export är en grundbult i vår ekonomi som skapar tillväxt, sysselsättning och ökat välstånd. Svenska varor och tjänster är efterfrågade i hela världen. Det skapar jobb och välfärd i vårt land. Genom att exportera och importera varor och tjänster har Sveriges näringsliv kunnat växa sig starkt långt utanför vårt lands gränser och ta del av den globala marknaden.

• FN

FN är navet i det globala samarbetet för internationell fred och säkerhet. Därför vill Socialdemokraterna att Sverige genom sin plats i säkerhetsrådet och sitt långa FN-engagemang arbetar för ett starkare FN som bättre kan hantera kriser, värna folkrätten och mänskliga rättigheter samt främja utveckling.

• Främlingsfientlighet

Varje människa är unik, men människovärdet är lika. Alla människor har rätt att bli behandlade med respekt. På de principerna vilar vårt samhälle. Socialdemokraterna är ett antirasistiskt parti, som strävar efter jämlikhet oavsett hudfärg, etnisk och kulturell tillhörighet eller religion.

• Försvar och krisberedskap

Sveriges försvar ska bevara vår fred och självständighet, trygga stabiliteten i vårt närområde och bidra till att stärka internationell fred och säkerhet. De nationella behoven ska utgöra grunden för prioritering och utvecklingen – försvaret av Sverige börjar i Sverige. Därför vill vi socialdemokrater ha ett modernt, effektivt och folkligt förankrat försvar.

• Israel och Palestina

• Migration, asyl- och flyktingpolitik

Människor som flyr från krig och konflikter måste kunna söka skydd när de tvingas lämna sina hem. Vi socialdemokrater värnar den reglerade invandringen där rätten för flyktingar att söka asyl är grundläggande. Inom EU måste flyktingmottagandet bäras mer solidariskt. På samma sätt måste vårt flyktingmottagande fördelas i hela Sverige.

• Mänskliga rättigheter

De mänskliga rättigheterna är universella, odelbara och individuella. Därför måste Sverige stå upp för de mänskliga rättigheterna varhelst i världen de inte efterlevs. Kampen mot diskriminering ska föras både nationellt och internationellt.

• Nedrustning

Vi socialdemokrater vill fortsätta driva den internationella nedrustningsfrågan och arbeta för en global kärnvapennedrustning. Diplomati måste alltid vara den första försvarslinjen.

• Säkerhetspolitik

Svensk säkerhetspolitik ska vara stabil och långsiktigt. Den innehålla: ett militärt alliansfritt Sverige, ett ökat samarbete i Norden, en aktiv Östersjöpolitik, ett stärkt Europasamarbete och ett starkare Förenta Nationerna (FN).

Håller du med?
Maila det här citatet Måste vara en giltig e-postadress.