Jakt och viltvård - Socialdemokraterna

Jakt och viltvård

Våra värdefulla viltbestånd ska bevaras och nyttjas långsiktigt hållbart

Möjligheten till jakt är en viktig del av många människors vardag som stärker landsbygden och håller människor samman. Den kan öka attraktionen att bo på landsbygden och skapa jobb genom kopplingen till besöksnäringen.

Socialdemokraterna vill:

• Att Sverige ska vara ett föregångsland i att förvalta våra naturresurser och viltstammar på ett hållbart sätt
  • Konflikterna kring jakten på rovdjur måste upphöra och ordning och reda skapas i förvaltningen av dessa
  • Göra en översyn av älgjakten och en samlad klövdjursförvaltning.
Portrait of representative Landsbygdsminister Sven-Erik Bucht

Jakt och viltvård

Våra värdefulla viltbestånd ska bevaras och nyttjas långsiktigt hållbart. Förvaltningen ska ske med hänsyn till både allmänna och enskilda intressen. De ideella insatserna inom ramen för det allmänna uppdraget måste tillvaratas och utvecklas.

Älgförvaltningen ska skapa en livskraftig stam med hög kvalitet och i balans med betet. Den ska nu utvärderas och det ska undersökas om vi ska gå mot en samlad klövdjursförvaltning.

Starka krafter vill använda frågan om rovdjur för att dra isär Sverige. Vi accepterar inte detta utan vi vill hitta lösningar som leder till att människor kan leva och verka på landsbygden samtidigt som vi bevarar en biologisk mångfald. Både skyddsjakt och licensjakt är verktyg i den förvaltningen. Besluten ska fattas regionalt, vara utformade så de följer EU-rätten och fattas i god tid så att överklaganden hinns med. Rätten att försvara sina tamdjur ska finnas kvar.

Dagens kostnader för vildsvinsskador på grödor är inte acceptabla. Metoder och regler som ökar jakten på vildsvin måste tas fram.

Uppdaterades senast: 06 april 2017

Det här har vi gjort:

• Skapat ett nytt system för snabbare licensjaktsbeslut för rovdjur och kortare ledtider för överklagande
  • Reglerat den tidigare fria fjälljakten för utländska medborgare
  • Utvecklat Svenska jägareförbundets allmänna uppdrag.