Järnväg - Socialdemokraterna

Järnväg

Tågen ska gå i tid

Att järnvägen fungerar är grunden för att vi ska ta oss till jobbet, hälsa på nära och kära och inte minst att frakta varor och gods på ett miljövänligt och effektivt sätt.

Socialdemokraterna vill:

• ha en pålitlig järnväg
  • bygga nya stambanor för ett bättre järnvägssystem
  • flytta över mer gods från väg till järnväg.
Portrait of representative Infrastrukturminister Tomas Eneroth

Håller du med?

Järnvägen är idag en pulsåder i den svenska infrastrukturen

Privatpersoner och företag förlitar sig varje dag på att järnvägen ska fungera. Järnvägsunderhållet har under en lång tid varit eftersatt och vi har idag på många sträckor i landet en järnväg som är i allt för dåligt skick. Socialdemokraterna har under sin tid i regering valt att kraftigt öka medlen till järnvägsunderhåll från första dag i regering och valt att se över hur vi organiserar underhållet på bästa sätt för att maximera varje satsad skattekrona.

För oss är järnvägen en av de viktigaste infrastrukturfrågorna. Sverige ska bli världens första fossilfria välfärdsland och i arbetet för minskade utsläpp spelar järnvägen en central del. Vi behöver fler transporter som går på räls istället för på väg. För att nå detta mål behöver vi har en pålitlig och robust järnväg. Det får vi genom att rusta upp den järnväg vi har idag samtidigt som vi bygger nya sträckningar där vi ser att behovet är som allra störst.

Uppdaterades senast: 30 mars 2017

Det här har vi gjort:

• kraftigt ökat järnvägsunderhållet under mandatperioden
  • tagit över besiktningsverksamheten av järnvägsunderhållet i statlig regi
  • ökat satsningar på underhåll med 47 procent mellan åren 2018-2029