Kärnkraft - Socialdemokraterna

Kärnkraft

En ansvarsfull avveckling för goda elpriser och stärkt konkurrensförmåga

Socialdemokraterna vill att kärnkraften successivt fasas ut med hänsyn till sysselsättning och välfärd och i den takt kärnkraftselen kan ersättas med el från förnybara källor och energieffektivisering. Dock är Sverige idag ett av världens mest kärnkraftberoende länder. Kärnkraften kommer att utgöra en viktig del av vår elproduktion för lång tid framöver. Den ska användas på ett säkert och effektivt sätt.

Socialdemokraterna vill:

• en ordnad övergång där kärnkraften successivt ersätts med förnybar energi och energieffektivisering. Vi ska ha ett väl fungerande och konkurrenskraftigt elsystem även när kärnkraften är borta
  • att Sverige ska ha god tillgång till el med konkurrenskraftiga priser.
Portrait of representative Samordnings- och energiminister Ibrahim Baylan

Håller du med?

Samarbete möjliggör hållbar omställning och stabila villkor

Sverige har unika förutsättningar för förnybar energi. Energi från vind, vatten och skog har stor potential att byggas ut under lång tid framöver.

Omställning och långsiktiga investeringar i energisystemet kräver samarbete och stabila villkor.

Därför är den blocköverskridande överenskommelsen om energipolitiken som togs den 13 maj 2016 ett historiskt och avgörande steg i rätt riktning. Det är en stor och omfattande uppgörelse med målet 100 % förnybar elproduktion. Det är viktig en pusselbit till vårt hållbara samhällsbygge där vi söker breda samarbeten i frågor som är kritiska för samhället.

Uppdaterades senast: 30 mars 2017
Relaterade ämnen
  • Djurskydd

Sverige ska vara världsledande på djurskydd. Att behandla djuren väl är ett etiskt ansvar som vi har. Vi socialdemokrater vill att svenskt djurskydd ska förbättras.

• Energi

Sverige behöver god tillgång till el med konkurrenskraftiga priser. Vårt land har unika förutsättningar för förnybar energi. Energi från vind, vatten och skog har stor potential att byggas ut under lång tid framöver. Vi socialdemokrater vill se ett land där vi samlas för att utveckla gemensamma lösningar. En stabil energiförsörjning är viktigt för fler jobb i Sverige.

• Export

Svensk export är en grundbult i vår ekonomi som skapar tillväxt, sysselsättning och ökat välstånd. Svenska varor och tjänster är efterfrågade i hela världen. Det skapar jobb och välfärd i vårt land. Genom att exportera och importera varor och tjänster har Sveriges näringsliv kunnat växa sig starkt långt utanför vårt lands gränser och ta del av den globala marknaden.

• Havsmiljö

Hav och sjöar ska klaras från övergödning och försurning. Den biologiska mångfalden säkras i åar och älvar. Gifter och plast ska inte spridas i havet och fiskbestånden vara hållbara. Vårt rena dricksvatten ska ha ökat skydd.

• Infrastruktur

Sverige ska ha en infrastruktur som är pålitlig och framtidsinriktad. Vi ska vara bäst på att använda ny teknik för att ha en effektiv och fungerande infrastruktur. Så bygger vi Sverige starkt inför framtiden.

• Jakt och viltvård

Möjligheten till jakt är en viktig del av många människors vardag som stärker landsbygden och håller människor samman. Den kan öka attraktionen att bo på landsbygden och skapa jobb genom kopplingen till besöksnäringen.

• Kemikalier

Farliga ämnen sprids i miljön och i produkter som vi och våra barn kommer i kontakt med. Att minska mängden skadliga kemikalier i vår mat och miljö en prioriterad miljöfråga för oss socialdemokrater.

• Klimat

Vi vill ta oss an uppgiften att klara klimatkrisen genom att modernisera Sverige och till att ställa om. Vi har tekniken, kunnandet och viljan. Genom att samla Sverige kan vi bli den första fossilfria välfärdsnationen.

• Kärnkraft

• Mat

Svensk livsmedelsproduktion har möjlighet att öka. Vi vill stärka konsumenternas rätt till information och stoppa matfusket. Det gör svenskt jordbruk och svensk matproduktion konkurrenskraftigt och ger jobb på landsbygden.

• Miljö

Sverige är ett miljöland i framkant. Genom att samla Sverige kan vi klara de svenska miljömålen. Vi ska minskade utsläpp av växthusgaser, skydda den biologiska mångfalden, skapa en giftfri miljö och förbättra havsmiljön.

• Nyindustrialisering

Sverige ska fortsätta att vara ett av världens ledande länder när det gäller industriell produktion. När vi lägger så stor vikt vid industrins fortsatta utveckling är det utifrån en insikt om dess avgörande betydelse för Sveriges och välfärdens utveckling.

• Näringspolitik och konkurrens

Sverige har länge varit ett konkurrenskraftigt land. Runt om i världen efterfrågas svenska varor och tjänster. Det är viktigt för jobb och välfärd. Sverige och svenska företag står sig väl i den globala konkurrensen. Svensk export tar världsmarknadsandelar och tillväxten är hög.

• Skog

Den svenska skogen är en välfärdsmotor som skapar jobb och hållbar tillväxt i hela landet. Men den svenska skogen har också ett unikt naturvärde och ska därför förvaltas i balans mellan naturvård och skogsbruk.

Håller du med?
Maila det här citatet Måste vara en giltig e-postadress.