Klimat - Socialdemokraterna

Klimat

Klimatpolitik mot ett fossilfritt Sverige

Vi vill ta oss an uppgiften att klara klimatkrisen genom att modernisera Sverige och till att ställa om. Vi har tekniken, kunnandet och viljan. Genom att samla Sverige kan vi bli den första fossilfria välfärdsnationen.

Socialdemokraterna vill:

• att utsläppen i Sverige ska minska med 85 procent till 2045
  • att kollektivtrafiken utökas och mer gods transporteras på järnväg och med fartyg
  • en miljöbilsbonus för bilar med liten klimatpåverkan införs
  • krav på drivmedelsproducenterna att blanda in ökande andel förnybart i bensin och diesel.
Portrait of representative Gruppledare och ordförande Miljö- och jordbruksutskottet Åsa Westlund

Klimatpolitik mot ett fossilfritt Sverige

Klimatförändringarna är en realitet idag som hotar vår civilisations överlevnad. Arktis smälter snabbare än vad forskarna förutsett, ovädren blir vanligare och växtsäsonger påverkas. Det är de fattigaste människorna i världens som drabbas först.

Vi vill samla Sverige för att klara klimatutmaningarna, det är den svenska modellen. Ett klimatpolitiskt ramverk med en klimatlag, ett klimatpolitiskt råd och mål för klimatpolitiken införs nu i Sverige. Det är framförhandlat i bred politisk enighet vilket ger möjlighet för långsiktiga investeringar.

Vi vill ha en aktiv klimatpolitik som också är en politik för framtidens jobb. Genom att Sverige går före och investerar i klimatvänlig teknik stärks våra företags konkurrenskraft. Svenska företag ska vara redo att sälja de innovationer som världen efterfrågar. Det skapar jobb och exportintäkter.

Vi ska göra det lönsamt för företagen att agera miljövänligt. Det ska vara lättare för människor att ta ett klimatansvar i sin egen vardag.

Sverige måste vara en stark kraft i FN och EU för en mer ambitiös klimatpolitik.

Uppdaterades senast: 30 mars 2017

Det här har vi gjort:

• nått en bred klimatpolitisk uppgörelse som är en av de mest ambitiösa i världen
  • kraftigt investerat för klimatet, bl.a. lokala klimatinvesteringar över hela landet
  • anslagit det största stödet per capita i världen till FN:s globala gröna fond för klimatåtgärder i fattiga länder.