Klimat - Socialdemokraterna

Klimat

Världens första fossilfria välfärdsland

Vi vill ta oss an uppgiften att klara klimatkrisen genom att modernisera Sverige och ställa om till ett fossilfritt Sverige. Vi har tekniken, kunnandet och viljan. Genom att samla Sverige kan vi bli det första fossilfria välfärdslandet.

Socialdemokraterna vill:

• att Sverige ska driva på i EU och FN för att världens länder ska öka sina åtagande för att göra verklighet av Parisavtalets ambitioner
  • att kollektivtrafiken utökas, mer gods transporteras på järnväg och med fartyg och flygets utsläpp minskas.
  • öka investeringarna i klimatåtgärder och ge stöd för nya innovationer i industrin som minskar utsläppen
  • minskade utsläpp från vägtrafiken genom ytterligare höjda krav på att blanda in förnybart i bensin och diesel, genom en bonus till den som köper miljöbil och att EU sätter ett slutdatum för bensin och dieseldrivna bilar
  • få ordentlig fart på återvinning och återanvändning så att vi får en mer hållbar konsumtion och en cirkulär ekonomi.
Portrait of representative Gruppledare och ordförande Miljö- och jordbruksutskottet Åsa Westlund

Klimatpolitik mot ett fossilfritt Sverige

Klimatförändringarna är det framtidshot som oroar svenskarna mest. Den här sommaren har vi sett värmeböljor över hela norra halvklotet. Kring klimatpolitiken kan vi samla våra resurser för kraftfulla klimatåtgärder. Så skapar vi ett starkare samhälle och ett tryggare Sverige.

Ett klimatpolitiskt ramverk med en klimatlag, ett klimatpolitiskt råd och de kanske mest ambitiösa klimatmålen i världen har införts av den socialdemokratiskt ledda regeringen.

En aktiv klimatpolitik är också en politik för framtidens jobb. Genom att Sverige går före och investerar i klimatvänlig teknik stärks våra företags konkurrenskraft. Svenska företag ska vara redo att sälja de innovationer som världen efterfrågar. Det skapar jobb och exportintäkter.

Vi ska göra det lönsamt för företagen att agera miljövänligt. Det ska vara lättare för människor att ta ett klimatansvar i sin egen vardag.

Sverige måste vara en stark kraft i FN och EU för en mer ambitiös klimatpolitik.

Uppdaterades senast: 08 juni 2018

Det här har vi gjort:

• nått en bred klimatpolitisk uppgörelse som är en av de mest ambitiösa i världen
  • infört ett nytt system med miljöbilsbonusar och infört krav på inbjudandning av förnybara biobränslen i bensin och diesel vid pumpen
  • kraftigt investerat för klimatet, bl.a. lokala klimatinvesteringar över hela landet
  • presenterat den största tågsatsningen i modern tid
  • anslagit det största stödet per capita i världen till FN:s globala gröna fond för klimatåtgärder i fattiga länder.