Konsumentfrågor - Socialdemokraterna

Konsumentfrågor

Stärk konsumentens makt

Vi socialdemokrater vill stärka konsumentens makt. När företag inte följer regler måste det få tydligare konsekvenser. Samhället får inte svika de som hamnat i skuldfällan.

Socialdemokraterna vill:

• att konsumentens rätt stärks vid telefonförsäljning
  • att övervakningen av att reglerna kring reklam som riktar sig till barn och könsstereotyp reklam skärps
  • öka Konsumentombudsmannens befogenheter
  • att det finns konsumentvägledning i samtliga kommuner, mindre kommuner kan samverka med varandra
  • se över lagstiftningen om snabblån utan tillräcklig kreditupplysning, exempelvis sms-lån.
Riksdagsledamot Hillevi Larsson

Håller du med?

Vi vill stärka konsumentens makt

Det ska vara lätt för människor att vara aktiva konsumenter, handla medvetet och bidra till en mer hållbar konsumtion.

Alla konsumenter måste ges goda förutsättningar att kunna fatta rätt beslut kring vad de ska köpa och inte köpa.

Sverige har ett bra skydd för konsumenter, det är en del av den svenska modellen. Men vi ser också brister. Konsumentens makt måste stärkas, lagarna bli tydligare och beslut i Allmänna reklamationsnämnden få konsekvenser. Konsumentombudsmannens befogenheter behöver förstärkas, bland annat genom att direkt kunna stoppa otillåten marknadsföring.

Vi vill minska osäkerheten för konsumenter vid telefonförsäljning och förhindra att människor tvingas betala för varor som de inte efterfrågat. Barn under 16 år ska skyddas mot aggressiv marknadsföring.

I dagens samhälle är det lätt att komma över krediter. Sms-lån med otillräcklig kreditprövning och i vissa fall ockerräntor måste motverkas. Vi vill arbeta med att förebygga överskuldsättning och öka hjälpen för människor att ta sig ur skuldfällan.

Uppdaterades senast: 06 april 2017

Det här har vi gjort:

• den socialdemokratiskt ledda regeringen har tagit fram en strategi för hållbar konsumtion
  • en ny skuldsaneringslag har införts
  • stärkt konsumentskyddet på bolånemarknaden
  • stärkt kollektivresenärernas rättigheter.