Landsbygdspolitik - Socialdemokraterna

Landsbygdspolitik

Levande landsbygd och fler jobb

Vi vill göra det lättare för människor att bo och verka i hela Sverige. För att lyckas behövs en sammanhållen landsbygdspolitik och en modern och aktiv tillväxtpolitik som också utnyttjar landsbygdens potential.

Socialdemokraterna vill:

• stimulera regional tillväxt. Investera i service, utbildning, bredband, vägar och järnvägar samt bostäder i hela Sverige
  • utnyttja möjligheten för en ökad svensk livsmedelsproduktion
  • anpassa närings- och arbetsmarknadspolitiken efter regionala förhållanden
  • förstärka statliga närvaron regionalt.
Portrait of representative Landsbygdsminister Sven-Erik Bucht

Levande landsbygd och fler jobb

Många upplever i dag hur verksamheter som varit självklara försvinner från orten, att delar av Sverige glöms bort. Affärer stänger, vårdcentraler läggs ner och det blir längre och längre till närmsta bensinstation. Förutom jobben försvinner också möjligheten att verka och leva på orten.

Men Sverige har en stark landsbygd jämfört med många andra länder och en stor potential att utvecklas och växa i alla landsändar. Grunden är växtkraften i entreprenörskap och småföretagande på landsbygden. En modern och aktiv regionalpolitik är ett verktyg för utveckling och jobb i hela landet. Åtgärder som förbättrat stöd till näringslivsutveckling, fungerande regional arbetskraftsförsörjning, tillgång till offentlig och kommersiell service liksom riskkapital och investeringar i kommunikationer och infrastruktur är viktiga delar i en kraftfull regional tillväxtpolitik.

För att klara detta behöver vi en sammanhållen och bred förankrad landsbygdspolitik. Vi behöver investeringar snarare än skattesänkningar. Det är den svenska modellen.

Uppdaterades senast: 30 mars 2017

Det här har vi gjort:

• förstärkt stöden till bredband och infrastruktur i glesbygd
  • byggt ut antalet högskoleplatser över hela landet
  • infört ett stöd för lanthandlare
  • för första gången i Sverige tagit fram en brett förankrad sammanhållen landsbygdspolitik
  • lagt fram en långsiktig livsmedelsstrategi för hur livsmedelsproduktion i Sverige kan öka.