Mat - Socialdemokraterna

Mat

Starkt svenskt jordbruk för trygga livsmedel

Svensk livsmedelsproduktion ska öka. Vi vill stärka konsumenternas rätt till bra information och stoppa matfusket. Det stärker svenskt jordbruk och ger fler jobb på landsbygden.

Socialdemokraterna vill:

• öka svensk livsmedelsproduktion och genomföra en offensiv satsning på ekologiskt
  • bibehålla och utveckla starkt djurskydd och höga miljökrav som en konkurrensfördel
  • göra det obligatoriskt att vid alla upphandlingar av animaliska livsmedel ställa krav på att produktionen ska ha skett med höga krav på djurskydd och låg grad av användning av antibiotika – precis som i Sverige.
  • bättre märkning och ökad information till konsumenterna om matens ursprung, även på restaurang
  • fortsätta att stötta Sveriges lantbrukare efter sommarens extrema torka.
Portrait of representative Landsbygdsminister Sven-Erik Bucht

Håller du med?

Ett starkt samhälle för trygga livsmedel

Livsmedelsproduktionen i Sverige har förutsättningar att bidra till ökad sysselsättning och tillväxt. Det ger jobb på landsbygden samtidigt som det stärker hållbar utveckling och producerar mat av bra kvalitet med höga miljö- och djurskyddskrav. Svensk mat har helt enkelt hög kvalitet och skapar mindre påverkan på miljön än i andra länder. Våra mervärden ska vi värna och utveckla - de är en konkurrensfördel för Sverige.

Men för att svenska bönder ska kunna konkurrera behövs ett starkt samhälle. Fusk och felmärkning av mat ska stävjas och kommuner behöver kunna köpa miljöinriktat och svenskt. Det ska bli lättare för människor att bli aktiva konsumenter. Informationen om matens innehåll, näringsvärde, miljöpåverkan och ursprung måste förbättras och utökas. Krav på ursprungsmärkning av kött på restauranger bör införas.

Samtidigt som vi ställer höga krav på svenska bönder vill vi även ha höga krav på maten vi ger våra barn och äldre i skolan och i äldreomsorgen. Vi vill göra det obligatoriskt att vid alla upphandlingar av animaliska livsmedel ställa krav på att produktionen ska ha skett med höga krav på djurskydd och låg grad av användning av antibiotika – precis som i Sverige. Det offentliga ska vara bäst i klassen och svenska bönder ska prioriteras, inte missgynnas. Genom offentlig upphandling kan vi stödja hållbart producerad mat och höja matkvaliteten i förskolor, skolor, äldreboenden och inom sjukvården.

Uppdaterades senast: 27 augusti 2018

Det här har vi gjort:

• efter torkan tagit fram ett krispaket för svenskt lantbruk som saknar motstycke i modern tid. 1,2 miljader till stöd för våra svenska bönder för att lindra torkans effekter
  • tagit fram en långsiktig livsmedelsstrategi för att ökad svensk matproduktionen
  • infört strängare straff för matfusk och drivit på för mindre kemikalier och bättre märkning i EU
  • gett kommuner möjlighet att köpa mer miljöinriktat och svenskt genom en ny Upphandlingsmyndighet och bättre regler
  • inlett en satsning på ökad ekologisk produktion.