Mat - Socialdemokraterna

Mat

Bra mat i svenskt jordbruk

Svensk livsmedelsproduktion har möjlighet att öka. Vi vill stärka konsumenternas rätt till information och stoppa matfusket. Det gör svenskt jordbruk och svensk matproduktion konkurrenskraftigt och ger jobb på landsbygden.

Socialdemokraterna vill:

• Öka svensk livsmedelsproduktion och genomföra en offensiv satsning på ekologiskt
  • Bibehålla och utveckla starkt djurskydd och höga miljökraven som en konkurrensfördel
  • Bättre märkning och ökad information till konsumenterna om maten vi äter
  • Införa strängare straff för matfusk.
Portrait of representative Landsbygdsminister Sven-Erik Bucht

Bra mat i svenskt jordbruk

Svensk mat har hög kvalitet och skapar mindre påverkan på miljön än i andra länder. Våra mervärden är en konkurrensfördel.

Men utvecklingen i Europa oroar. Fusk och felmärkning av mat skapar otrygga konsumenter. Långa transporter och miljöbelastande produktion gör avtryck på vår miljö.

Vi vill ta vara på möjligheterna med omställningen till en mer hållbar konsumtion. Det ska bli lättare för människor att bli aktiva konsumenter. Maten är en viktig del av vår välfärd och ska hålla hög kvalitet. Livsmedelsproduktionen i Sverige har förutsättningar att bidra till ökad sysselsättning och tillväxt. Det ger jobb på landsbygden samtidigt som det stärker hållbar utveckling och producerar mat av hög kvalitet med höga miljö- och djurskyddskrav.

Den information som konsumenten får om matens innehåll, näringsvärde, miljöpåverkan och ursprung måste förbättras och utökas. Genom offentlig upphandling kan vi stödja hållbart producerad mat och öka matkvaliteten i förskolor, skolor, äldreboenden och inom sjukvården.

Uppdaterades senast: 30 mars 2017

Det här har vi gjort:

• Tagit fram en långsiktig livsmedelsstrategi för att ökad svensk matproduktionen
  • Drivit på för mindre kemikalier och bättre märkning i EU
  • Gett kommuner möjlighet att köpa mer miljöinriktat och svenskt genom en ny Upphandlingsmyndighet och bättre regler
  • Inlett en satsning på ökad ekologisk produktion.