Migration, asyl- och flyktingpolitik - Socialdemokraterna

Migration, asyl- och flyktingpolitik

En reglerad invandring som fungerar

Vi socialdemokrater värnar den reglerade invandringen. Det är grundläggande att människor på flykt ska få hjälp och ha rätt att söka asyl. Men fler måste vara med och dela på ansvaret. Vi har lagt om lagstiftningen så att fler ska söka sig till andra länder än Sverige. På samma sätt som flyktingmottagandet måste bäras mer solidariskt inom EU, måste vårt flyktingmottagande fördelas i hela Sverige.

Socialdemokraterna vill:

• att den nya och mer restriktiva asyllagstiftningen ska ligga fast. Vår lagstiftning kan inte väsentligen skilja sig från övriga länders i EU
  • fortsätta arbetet inom EU och globalt för att få fler länder att ta sitt ansvar för människor på flykt
  • att dagens modell med eget boende avvecklas och ersätts med ett bättre system som motverkar segregation.
Portrait of representative Migrationsminister och biträdande justitieminister Heléne Fritzon

Håller du med?

En trygg migrationspolitik för en ny tid

För oss socialdemokrater är det grundläggande att människor på flykt ska få hjälp. Men fler måste vara med och dela på ansvaret. Inget land i Europa har tagit emot så många asylsökande det senaste decenniet i förhållande till sin befolkning som Sverige. Våra möjligheter att klara ett bra mottagande har dock gränser och då kan vi inte ta emot ett obegränsat antal.  De människor som får skydd i Sverige ska kunna etablera sig här på ett bra sätt – så att vi kan upprätthålla höga ambitioner för jobb, välfärd och trygghet. Det måste påverka vår migrationspolitik. Vi har vidtagit åtgärder för att färre ska söka sig till Sverige och fler till andra länder för att söka asyl.

Vi fortsätter arbetet i EU och globalt för att få fler länder att ta sitt ansvar för människor på flykt och vi värnar den internationella asylrätten. Biståndet från Sverige och från EU behöver i högre utsträckning stödja människor och regioner där många är på flykt och motverka de bakomliggande orsakerna till att människor flyr.

Den nya och mer restriktiva asyllagstiftningen ska ligga fast. Vår lagstiftning kan inte väsentligen skilja sig från övriga länders i EU. I takt med att gemensamma regler förhandlats fram på EU-nivå införs de i Sverige liksom i de andra EU-länderna. Sverige ska ta emot sin andel av EU:s totala mottagande sett till vår befolknings storlek, inte mer.

Mottagandet av asylsökande ska ske i mer ordnad form framöver. De som har rätt till skydd och därmed får stanna behöver lära sig svenska, utbilda sig och arbeta och försörja sig, och det ska gå snabbare än i dag. Återvändandet för de som får avslag måste öka. På samma sätt som alla länder i EU måste ta sitt ansvar, så måste alla kommuner i Sverige göra det. Det kan inte bara vara några få kommuner som alla nyanlända etablerar sig i.

Uppdaterades senast: 04 juni 2018

Det här har vi gjort:

• infört en ny stramare asyllagstiftning så att färre söker sig till Sverige
  • ökat återvändandet av de som fått avslag på sin asylansökan
  • ökat mottagandet av antalet kvotflyktingar från FN:s flyktingläger
  • infört en utbildningsplikt för nyanlända
  • beslutat att alla kommuner ska ta ansvar för att ta emot nyanlända.