Pension - Socialdemokraterna

Pension

I det starka samhället blir du inte fattig som gammal

De som varit med och byggt upp vårt land och med sitt arbete lagt grunden för vår gemensamma välfärd har rätt till trygghet under ålderdomen. Pensionen ska vara hållbar och jämställd. Pensionärsskatten ska avskaffas.

Socialdemokraterna vill:

• avskaffa pensionärsskatten helt till 2020
  • att den samlade pensionen för vanliga löntagare på sikt ska vara 70 procent av slutlönen
  • höja pensionen med upp till 600 kr per månad för de som har de lägsta inkomstpensionerna
  • förbättra garantipensionen och bostadstillägget för de med allra mest utsatt ekonomi
  • förändra premiepensionssystemet.
Portrait of representative Socialminister Annika Strandhäll

Håller du med?

Hållbar, jämställd och trygg pension

I ett starkt samhälle är det självklart att de som varit med och byggt upp vårt land har rätt till trygghet under ålderdomen. I dag kan många kan se fram emot en aktiv pensionärstid med god ekonomi, andra lever under mycket knappa förhållanden. Vi vill att den samlade pensionen för vanliga löntagare på sikt ska vara 70 procent av slutlönen. Under den socialdemokratiskt ledda regeringen har pensionärer i genomsnitt fått 1100 kronor mer i månaden. Samtidigt vill höja pensionen med upp till 600 kronor i månaden för de med lägst inkomstpension. Vi vill också förbättra garantipensionen och bostadstillägget, som är mycket viktiga för de, oftast kvinnor, som har de allra lägsta lägsta pensionerna.

Vi vill ha ett hållbart pensionssystem så att både nuvarande och kommande generationer får tillräckliga pensioner. Då är det nödvändigt att många människor jobbar. Att bekämpa arbetslösheten kommer alltid att vara vår viktigaste fråga. Vi vill minska de ekonomiska klyftorna och öka jämställdheten bland pensionärer. Både arbetsmarknaden och familjelivet måste bli mer jämställt.

Eftersom pension är uppskjuten lön skall inte pensionärer beskattas högre än löntagare. Vi har därför tagit flera steg för att avskaffa den orättvisa pensionärsskatten. 2020 ska den vara helt avskaffad.

Uppdaterades senast: 14 juni 2018

Det här har vi gjort:

• fattat beslut som gör premiepensionen bättre och tryggare
  • höjt bostadstillägget, ett viktigt tillskott för de med allra lägst pension
  • sänkt skatten för 1,7 miljoner pensionärer och tagit bort pensionärs­skatten helt för alla med inkomster upp till 17 000 per månad
  • fördubblat det allmänna tandvårdsbidraget för alla över 65 år och gjort besök i öppenvården avgiftsfritt för alla över 85 år.