Pension - Socialdemokraterna

Pension

Jobben är avgörande för pensionerna

De som varit med och byggt upp vårt land och med sitt arbete lagt grunden för vår gemensamma välfärd har rätt till trygghet under ålderdomen. Pensionen ska vara hållbar och jämställd. Pensionärsskatten ska avskaffas.

Socialdemokraterna vill:

• avskaffa pensionärsskatten helt till 2020
  • se över grundskyddet (garantipension och bostadstillägg) för att förbättra för den som har en låg pension
  • förändra premiepensionssystemet
  • se till att fler kommer i jobb. På så sätt kommer per pengar in i pensionssystemet och pensionerna blir högre.
Portrait of representative Socialminister Annika Strandhäll

Håller du med?

Hållbar, jämställd och trygg pension

De som varit med och byggt upp vårt land har rätt till trygghet under ålderdomen. Många kan se fram emot en god och aktiv pensionärstid med god ekonomi, andra lever under mycket knappa förhållanden. Vi vill ha ett hållbart pensionssystem så att både nuvarande och kommande generationer får tillräckliga pensioner. Då är det nödvändigt att många människor jobbar.

Att bekämpa arbetslösheten kommer alltid att vara vår viktigaste fråga. Vi vill minska de ekonomiska klyftorna och öka jämställdheten bland pensionärer. Både arbetsmarknaden och familjelivet måste bli mer jämställt. Samtidigt vill vi se över garantipensionen och bostadstillägget, som är mycket viktiga för de, oftast kvinnor, som har de lägsta pensionerna.

Eftersom pension är uppskjuten lön skall inte pensionärer beskattas högre än löntagare. Vi har därför tagit flera steg för att avskaffa den orättvisa pensionärsskatten. 2020 ska den vara helt avskaffad.

Uppdaterades senast: 30 mars 2017

Det här har vi gjort:

• satt igång arbetet för jämställda pensioner
  • höjt bostadstillägget, ett viktigt tillskott för de med lägst pensioner
  • påbörjat arbetet med att avskaffa pensionärsskatten genom att sänka skatten för de med lägst pensioner.