Psykiatri - Socialdemokraterna

Psykiatri

Psykisk ohälsa drabbar människor i alla samhällsklasser och slår mot hela samhället. Den håller på att bli en av våra största folkhälsoutmaningar. Därför är det hela samhällets ansvar att minska den psykiska ohälsan och utjämna hälsoklyftorna.

Socialdemokraterna vill:

• öka tillgången till snabba insatser så att människor som behöver hjälp, stöd och vård ska kunna få det tidigare
  • förbättra möjligheterna för exempelvis skolhälsovård och ungdomsmottagningar att kunna möta unga som mår dåligt i ett tidigt skede så att de kan få hjälp snabbt
  • bygga upp regionala center för kunskapsspridning och utveckling i psykiatrin.
Portrait of representative Socialminister Annika Strandhäll

Håller du med?

Kampen mot psykisk ohälsa – en jämlikhetsfråga

Hälsan i Sverige är på många sätt bra, men den psykiska ohälsan ökar och är ett växande problem. Många unga och äldre lider av psykisk ohälsa och de blir allt fler. Bland nya sjukskrivningar dominerar psykisk ohälsa. Att vända denna utveckling är en av våra viktigaste samhällsutmaningar och det är en viktig del i arbetet med att sluta de påverkbara hälsoklyftorna inom en generation.

Psykisk ohälsa kan drabba alla, men vi vet att den psykiska ohälsan drabbar de svagaste grupperna i samhället särskilt hårt. Därför är det också en jämlikhetsfråga. En människas bakgrund ska inte vara avgörande när det handlar om att få tillgång till rätt hjälp och behandling för att kunna leva ett bra liv.

Men vi ser att det finns brister i dagens system. Allt för många går alldeles för länge utan att få hjälp. Det vill vi förändra och se till att fler får rätt hjälp i tid. Genom tidiga insatser kan också den avancerade psykiatrin avlastas så att de som är i behov av mer avancerad vård och behandling kan få bättre tillgång till den.

Uppdaterades senast: 30 mars 2017

Det här har vi gjort:

• ökade satsningar på skolhälsovård och ungdomsmottagningar så att fler unga kan få hjälp tidigt
  • tillsatt en nationell samordnare för att stödja de arbete som kommuner, landsting och myndigheter gör inom området psykisk hälsa
  • ökat välfärdssatsningar till kommuner, landsting och regioner med 10 miljarder årligen.