Skog - Socialdemokraterna

Skog

Skogen är vårt gröna guld

Den svenska skogen är en välfärdsmotor som skapar jobb och hållbar tillväxt i hela landet. Men den svenska skogen har också ett unikt naturvärde och ska därför förvaltas i balans mellan naturvård och skogsbruk.

Socialdemokraterna vill:

• skapa fler jobb och mer hållbar tillväxt i skogsnäringarna
  • att Sverige är en ledande nation inom den nya bioekonomin med innovationer kring nya förnybara bränslen och material från skogen
  • stimulera ett mer miljövänligt skogsbruk och mer skyddad natur i syfte att bevara den biologiska mångfalden.
Portrait of representative Landsbygdsminister Sven-Erik Bucht

Skogen är vårt gröna guld

Skogen har en nyckelroll för att Sverige ska bli fossilfritt till år 2045. Den svenska skogen är en viktig resurs som kan bli till biobränsle och bioplast. Vi vill utöka bioekonomin och förstärka innovationerna kring skogen för att skapa jobb i landsbygder som är beroende av skogen som basresurs. Vi vill arbeta med utveckling och planering för ökat trähusbyggande som en klimatsmart åtgärd.

Miljövärden i skogen ska skyddas samtidigt som jobb och exportinkomster från skogsbruket säkras. Den svenska skogen har en unik biologisk mångfald som måste bevaras. Vi vill stärka skyddet av värdefulla naturskogar. Kunskaper om miljöhänsyn i skogsbruket kan utvecklas genom information, rådgivning och föreskrifter från myndigheter.

Ett nationellt skogsprogram kan ge långsiktiga spelregler för en bransch med stor potential att växa. Det ska tas fram i bred enighet mellan politiska partier, branscher och intresseorganisationer. Så utvecklar vi den svenska modellen för att säkra vår livsmiljö, jobb och välfärd.

Uppdaterades senast: 21 februari 2018

Det här har vi gjort:

• arbetat med ett nationellt skogsprogram i bred enighet i samhället
  • initierat ett samverkansprogram för innovationer i bioekonomin
  • storsatsning på skydd av värdefull natur, bl.a. det stora brandområdet i Västmanland, Hällebrännan
  • tillfört pengar till nyckelbiotopinventeringar och ökat stöd till skogsägare som skyddar skog.