Vinst i välfärden - Socialdemokraterna

Vinst i välfärden

En välfärd att lita på utan vinstjakt

Välfärden är ingen vanlig marknad. Den ska vara generell och öppen för alla. Skattebetalarnas pengar ska gå till vad de är avsedda för. Därför måste vinstjakten stoppas och kvaliteten hamna i fokus.

Socialdemokraterna vill:

• stoppa vinstjakten i skola, vård och omsorg
  • investera mer och skärpa lagar och regler för att stärka kvaliteten i all välfärd
  • att kollektivavtal ska gälla alla anställda i offentligt finansierad välfärdsverksamhet – oavsett om utföraren är privat eller av offentlig
  • att offentlighetsprincip och meddelarfrihet ska gälla alla anställda i välfärden
  • stoppa gräddfiler i vård och omsorg.
Portrait of representative Civilminister Ardalan Shekarabi

Håller du med?

Välfärden ska ges efter behov och inte efter köpkraft

Den socialdemokratiska välfärdspolitiken bärs upp av en uppsättning principer: Den ska vara generell och öppen för alla. Den ska vara skattefinansierad och fördelas efter behov. Den ska regleras av det offentliga och vara under demokratisk kontroll och insyn.

Välfärden är ingen marknad. Den som är skolelev eller sjuk och skör har mycket dåliga förutsättningar att agera som kund på en marknad. Välfärden ska ges efter behov och inte efter köpkraft. Innehållet regleras via politiskt fattade beslut. Politiken kommer därför aldrig undan ansvar för en undermåligt fungerande skola, vårdcentral eller äldreboende även om driften utförs av en privat aktör.

Socialdemokraterna arbetar för ett långsiktigt och hållbart regelverk som säkrar att skattebetalarnas pengar ska gå till vad de är avsedda för. Ett regelverk som kombinerar politiskt ansvarstagande och brukarens valfrihet. Som sätter stopp för vinstjakten men säkrar en bredd och mångfald av aktörer. Idéburna aktörer ska stärkas samtidigt som den skatt vi gemensamt betalar för skola, vård och omsorg inte hamnar hos riskkapitalbolag i skatteparadis.

Vi ser elever, föräldrar, brukare och personals önskan om att kunna välja och att välja bort. Men vi ser också att huvudansvaret för kontroll, etablering, styrning och innehåll måste ligga på den offentliga nivån och att ansvarsutkrävandet ska ske demokratiskt. Privata alternativ ska finnas men vinsten får aldrig vara den primära drivkraften. Vinsten som incitament ska regleras och via tillstånd, tillsyn och öppenhet ska kvalitet och trygghet garanteras. Vinstjakten ska stoppas och den svenska modellen utvecklas.

Uppdaterades senast: 21 februari 2018

Det här har vi gjort:

• infört meddelarfrihet för all personal i offentligt finansierad verksamhet
  • presenterat ett förslag för att begränsa vinster i skola och omsorg
  • tillsatt en utredning för att stoppa vinstjakten inom hälso- och sjukvården
  • lämnat förslag kring ägarprövning så att oseriösa aktörer inte ska kunna bedriva välfärdstjänster för våra gemensamma skattepengar
  • lämnat förslag för att underlätta för idéburen verksamhet att bedriva offentligt finansierad välfärd.