Miljö - Socialdemokraterna

Miljö

En ambitiös miljöpolitik ger jobb

Sverige är ett miljöland i framkant. I ett starkare samhälle kan vi klara de svenska miljömålen genom investeringar och nya regler som ger minskade utsläpp av växthusgaser, skyddar den biologiska mångfalden, skapar en giftfri miljö och bättre havsmiljö.

Socialdemokraterna vill:

• minska utsläppen av växthusgaser. Sverige ska bli den första fossilfria välfärdsnationen
  • driva på för tuffare kemikalieregler i EU och införa inhemska skatter på farliga ämnen
  • minska övergödningen av haven och skydda vårt rena dricksvatten
  • bevara mer värdefull natur och marina områden för att rädda den biologiska mångfalden.
Portrait of representative Gruppledare och ordförande Miljö- och jordbruksutskottet Åsa Westlund

Miljöåtgärder kan stärka Sveriges konkurrenskraft

Miljöförstöringen skapar otrygga människor där gifter sprids i vatten och i vår mat, där haven är övergödda, där partiklar i luften gör oss sjuka och värdefull natur försvinner. Med ett starkare samhälle kan vi skapa strängare lagar, fler styrmedel och investeringar som leder mot en hållbar utveckling.

Förekomsten av sammanlänkade skyddade naturområden är förutsättningen för den biologiska mångfalden. Reningen av vårt avloppsvatten måste bli bättre, utsläpp som leder till övergödning i haven och försurning i sjöar minska. Vårt rena dricksvatten måste skyddas.

Hormonstörande ämnen ska inte drabba människor och miljö. Tungmetaller och andra farliga ämnen ska begränsas eller bytas ut. Platser där barn vistas dagligen ska vara giftfria.

Miljöåtgärder kan stärka Sveriges konkurrenskraft och stimulera till jobb och företagande. Genom att gå före i omställningen kan våra företag bli världsledande i att utveckla den teknik och miljöprofil som världen efterfrågar. Vi tror på breda lösningar och investeringar snarare än skattesänkningar för att klara de stora miljöproblemen. Det är den svenska modellen.

Uppdaterades senast: 08 juni 2018

Det här har vi gjort:

• en historiskt stor förstärkning av investeringarna för miljön med fördubblad miljöbudget och kraftigt höjda anslag för att skydda natur, stödja klimatinvesteringarna och minska mängden farliga kemikalier
  • breda historiska överenskommelser om klimatet, energin och livsmedelsproduktionen
  • tagit ledarrollen för klimat och miljö i EU och FN.
  • Djurskydd

Sverige ska vara världsledande på djurskydd. Att behandla djuren väl är ett etiskt ansvar som vi har. Vi socialdemokrater vill att svenskt djurskydd ska förbättras.

• Energi

Sverige behöver god tillgång till el med konkurrenskraftiga priser. Vårt land har unika förutsättningar för förnybar energi. Energi från vind, vatten och skog har stor potential att byggas ut under lång tid framöver. Vi socialdemokrater vill se ett land där vi samlas för att utveckla gemensamma lösningar. En stabil energiförsörjning med rimliga priser är viktigt för ett tryggare och starkare samhälle.

• Havsmiljö

Hav och sjöar ska klaras från övergödning och försurning. Den biologiska mångfalden säkras i åar och älvar. Gifter och plast ska inte spridas i havet och fiskbestånden vara hållbara. Vårt rena dricksvatten ska ha ökat skydd.

• Infrastruktur

Sverige ska ha en infrastruktur som både går att lita på och som ligger i den absoluta framkanten när det kommer till innovativa och effektiva lösningar. Vi investerar 700 miljarder kronor på infrastrukturen fram till år 2029. Det är en ökning på över 100 miljarder kronor jämfört med den förra regeringen.

• Jakt och viltvård

Möjligheten till jakt är en viktig del av många människors vardag som stärker landsbygden och håller människor samman. Den kan öka attraktionen att bo på landsbygden och skapa jobb genom kopplingen till besöksnäringen.

• Kemikalier

Farliga ämnen sprids i miljön och i produkter som vi och våra barn kommer i kontakt med. Att minska mängden skadliga kemikalier i vår mat och miljö en prioriterad miljöfråga för oss socialdemokrater.

• Klimat

Vi vill ta oss an uppgiften att klara klimatkrisen genom att modernisera Sverige och ställa om till ett fossilfritt Sverige. Vi har tekniken, kunnandet och viljan. Genom att samla Sverige kan vi bli den första fossilfria välfärdsnationen.

• Kärnkraft

Socialdemokraterna vill att kärnkraften successivt fasas ut med hänsyn till sysselsättning och välfärd och i den takt kärnkraftselen kan ersättas med el från förnybara källor och energieffektivisering. Dock är Sverige idag ett av världens mest kärnkraftberoende länder. Kärnkraften kommer att utgöra en viktig del av vår elproduktion för lång tid framöver. Den ska användas på ett säkert och effektivt sätt.

• Mat

Svensk livsmedelsproduktion har möjlighet att öka. Vi vill stärka konsumenternas rätt till information och stoppa matfusket. Det gör svenskt jordbruk och svensk matproduktion konkurrenskraftigt och ger jobb på landsbygden.

• Miljö

• Skog

Den svenska skogen är en välfärdsmotor som skapar jobb och hållbar tillväxt i hela landet. Men den svenska skogen har också ett unikt naturvärde och ska därför förvaltas i balans mellan naturvård och skogsbruk.

Håller du med?

Åsa Westlund om vår miljöpolitik!

Bild för -
Maila det här citatet Måste vara en giltig e-postadress.