Gå till innehåll

Jobben

I Sverige ska alla jobba som kan jobba.
Alla ska ha en lön för arbetet
som de kan leva på.

Om människor är trygga på sina arbeten,
då blir de också trygga i sin vardag.
Därför är det viktigt att det finns bra regler
för hur arbetsmarknaden ska fungera.

I vårt land ska kvinnor och män
både kunna arbeta och ha familj.

Det här vill Socialdemokraterna:

  • Vi vill skapa fler jobb i hela Sverige.
    Jobben ska ha bra villkor och bra lön.

  • Vi ska skapa fler jobb inom vård och omsorg.
    Vi behöver också fler som arbetar i sjukvården
    för att köerna ska bli kortare.
    Alla som arbetar inom vård, omsorg
    och sjukvård ska ha bra utbildning.

  • Alla som vill arbeta heltid ska få arbeta heltid.
  • Om du blir arbetslös ska du få a-kassa
    som går att leva på.
    Du ska också få möjlighet att utbilda dig
    till ett annat yrke.
  • Det ska finnas lokala arbetsförmedlingar.


Uppdaterades senast: