Gå till innehåll

Vi måste stoppa kriminaliteten

Kriminalitet och brott är ett hot mot hela samhälle.
När unga människor slutar tro på framtiden
ökar risken att de blir medlemmar i gäng
och börjar med kriminalitet.
Vi måste därför göra allt vi kan
för att stoppa kriminaliteten i vårt samhälle.

Vi måste arbeta på flera olika sätt.
Det räcker inte med att höja straffen för brott.
Vi måste också arbeta med
varför människor blir kriminella.

Vi måste bli bättre på att visa
och att ge unga bra möjligheter till något bättre.
De måste få en bra utbildning, en bra fritid,
möjlighet att få ett jobb och att flytta hemifrån.

Det är viktiga sätt för att kämpa mot brott.

Det här vill Socialdemokraterna:

  • Utbilda och anställa 10 000 fler poliser till år 2024.
    Utbilda fler socialsekreterare
    som kan hjälpa unga som riskerar att göra brott.
  • Vi ska stoppa gängen från
    att rekrytera nya, unga medlemmar.

  • Straffen för de som är 18-21 år
    ska vara samma som för de som är äldre.

  • Fortsätta arbetet med att stoppa skjutningar.
    Fler orter ska arbeta med programmet Sluta skjut.

  • Straffen för de som är yngre än 18 år
    måste bli bättre så att ungdomarna
    blir motiverade att vara med i samhället som andra.

  • Barn och unga som har problem
    och svårt att passa in i samhället ska få stöd tidigt.

Uppdaterades senast: