Partisekreterare Lena Rådström Baastad - Socialdemokraterna

Porträtt av ledamot

Lena Rådström Baastad

Partisekreterare

"Valet 2018 är en folkomröstning om välfärden. Vi vill fortsätta arbeta för ett starkare samhälle och ett tryggare Sverige genom stora investeringar i skolan, sjukvården och för en värdig pension – istället för skattesänkningar till dem som har mest."

Tillsammans för ett starkare samhälle

Som medlemmar i Socialdemokraterna är vi aldrig färdiga. Vi vill påverka och göra vårt samhälle bättre. Det arbetet gör verklig skillnad. Under Stefan Löfvens ledning har vi stärkt arbetet för ett tryggare och starkare Sverige. I dag går över 300 000 fler till jobbet än när vi bildade regering 2014. Ungdomsarbetslösheten är den lägsta på 16 år. Vi har tiotusentals fler anställda i skolorna och mindre barngrupper, vilket är vägen till höjd kvalitet och förbättrade skolresultat. Vi bygger fler bostäder än på mycket länge och har slutit historiska överenskommelser i riksdagen för att stärka vårt samhälle på ett antal områden. Socialdemokraterna styr och utvecklar flertalet av Sveriges stora städer och gör verklig förändring i människors vardag i en majoritet av landets kommuner.

Men vårt arbete har bara börjat. Än finns flera utmaningar att ta tag i. Köerna i sjukvården är på vissa ställen för långa, arbetslösheten bland utrikesfödda har sjunkit men är fortfarande för hög, skolan är inte jämlik överallt och även om vi stärkt ekonomin för Sveriges pensionärer under mandatperioden behöver vi göra mer. Vårt svar på detta är ett starkare samhälle. Ett samhälle där skolan är i världsklass oavsett var du bor, polisen kommer när du än ringer och vi både ger alla möjligheter och ställer krav. Grunden för ett starkt och tryggt samhälle är vår välfärd.

Därför är valet 2018 så viktigt. Det är ett vägval för Sverige som handlar om huruvida vi ska möta våra utmaningar tillsammans och göra stora investeringar i välfärden eller prioritera skattesänkningar för höginkomsttagare, som våra politiska motståndare vill. Stora skattesänkningar skulle leda till att samhället försvagas och det kan vi socialdemokrater aldrig gå med på.

Vi har en annan vision.

Ett starkare samhälle. Ett tryggare Sverige.

Lena Rådström Baastads signatur

Lena Rådström Baastad, partisekreterare

Lena Rådström Baastad talar på kongressen 2017

Bild för -

Jonatan Hermansson072-556 52 85

Maila det här citatet Måste vara en giltig e-postadress.