Sommarsverige ställer om

Krisen är inte över och alla i Sverige behöver fortsatt ställa om. Följ oss och engagera dig i sommar, en sommar som inte liknar någon tidigare. Häng med våra politiker och tyck till. Följ med bakom kulisserna i politiken i vår nya Youtubeserie eller lyssna på en podd. På den här sidan kan du läsa vidare om var du hittar oss.

Lena Rådström Baastad, partisekreterare

Sommarserie med politiker!

Nu är vår nya Youtube-serie ute! Följ serien och lär känna politikerna bakom kulisserna.

Stefan Löfvens sommartal 2020

Den 23 augusti kl 15 kan du se hela programmet live!

Live med våra företrädare

Lyssna och delta i livesamtal med våra företrädare

Skapa närhet från avstånd

Såhär ställer vi om i sommar

Det har varit en annorlunda vår och även sommaren kommer bli som ingen annan. Det är ingen underdrift att påstå att coronaviruset prövar vårt land, vårt samhällsbygge men också oss som medmänniskor. Den prövar vår rörelse och organisation.

Under våren har organisationen visat vilken enorm kompetens och kreativitet som finns. Vi har lyckats ställa om istället för att ställa in genom att digitalisera vår verksamhet. Vi har lyckats anpassa traditionella aktiviteter och firande till något modernt och nytt.

Så kommer vi nu också göra under sommaren. Du hittar en hel del digitala aktiviteter för dig som vill följa oss i sommar. Du kommer att hitta poddar för dina skogspromenader och livesamtal med flera av våra företrädare att titta på i hängmattan. Och missade du mina lunchsamtal med exempelvis Margot Wallström, Ingvar Carlsson, Helene Fritzon, Lena Hallengren eller Håkan Juholt så hittar du dem här.

Lena Rådström Baastad

Det här händer i Sommar!

JULI

10 juli kl 13.00, LIVE på Facebook - Lena Mickolänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster samtalar med Jan Bohman, KSO i Borlänge.

15 juli kl 15.00, LIVE på Facebook - Anna Ekströmlänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster samtalar med Peyman Vahedi, rektor på Ådalsskolan.

16 juli kl 13.30, LIVE på Facebook - Ardalan Shekarabilänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster samtalar med en pensionär.

22 juli 12.30, LIVE på Facebook - Tomas Enerothlänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster samtalar med Caroline Coucher, verksamhetschef för Kvinnojouren Blenda i Växjö.

22 juli 14.00, LIVE på Facebook - Erik Bergkvistlänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster. samtalar med kommunalare från Umeå.

29 juli 14.00, LIVE på Facebook - Evin Incirlänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster samtalar med RFSL om Pride.

30 juli 14.30, LIVE på Facebook - Lena Hallengren länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönstersamtalar med en person från hemvården för vårdcentralen i Stuvsta i Stockholm om sommaren med corona.

Sverige hjälps åt

Sommarsverige hjälps åt!

I sommar fortsätter våra medlemmar att skapa social närhet i tider av fysisk distans. Gå med i en studiecirkel eller starta en egen! Genom att starta en studiecirkel kan du skapa tillfällen för människor att samtala samtidigt som du bryter isoleringen orsakad av pandemin. Via ABF kan du anmäla dig till flera cirklar eller starta en egen, det är inte svårt. Läs mer om att bli medlem och om våra medlemmars aktiva arbete i tider av kris.

Stefan Löfvens digitala sommarturné 2020

Stefan Löfvén gjorde i år en digital sommarturné där han träffade människor över hela landet.

• Personal från intensivvårdsavdelningar i Stockholm, Malmö och Umeå.
  • tillsynsansvariga kommuntjänstemän i Ulricehamn, Lidköping, Borås och Falkenberg, samt poliser med anledning av den nya tillsynslagen.
  • Smittskyddsläkarna i Västra Götaland, Uppsala och Sörmland angående testning.
  • Carl Larsson-gården i Dalarna, Gamla Linköping i Östergötland, Åre i Jämtland och Fornsalen i Visby på Gotland med anledningen av hur besöknäring och kulturen drabbats under pandemin.
  • Småföretag som Restaurang Kallskänken i Kalmar, klädföretaget Establo Man & Women i Vetlanda, Stiftsgården Tallnäs i Vaggeryd samt Scim Display i Docksta hade samtal om vilka insatser som betytt mest för deras verksamheter under Corona.
  • Personal från äldreboenden och hemtjänst i Torsby, Alvesta, Hällefors och Strömstad.
  • Lokala hjältar i Piteå, Oxelösund, Luleå och Eskilstuna. Personer som under de gångna månaderna har producerat skyddsutrustning åt vården, hjälpt äldre med mat- och medicininköp, stöttat det lokala näringslivet och genom sin musik glatt äldre som är isolerade.

På hans facebooksida kan du läsa Stefan Löfvens reflektioner från mötena.

Stefan löfven sommarturne
Lena hallengren

Sommarserie med fyra politiker!

I sommar släpper vi fyra avsnitt med fyra av våra företrädare i en ny Youtube-serie. Följ serien och lär känna politikerna bakom kulisserna. Premiär i slutet av juli! Prenumerera på vår Youtube-kanal.

Annika Strandhäll

Livesamtal hela sommaren
- vad tycker våra företrädare?

Under våren har vi kunnat följa Lena Rådström Baastads intressanta livesamtal. Under sommaren går stafettpinnen vidare och flera företrädare bjuder på livesamtal!

Våra sommarlives kan du följa från hängmattan, på stranden eller i soffan.

Röda fanor på första maj.

Bli medlem

Att vara medlem i Socialdemokraterna är att påverka ditt lokala samhälle och politiken i Sverige. Genom att gå från väljare till medlem gör du ett aktivt val för välfärd och ett starkare samhälle.

Gilla oss på Facebook och Instagram och delta i diskussionerna.

ENGAGERA DIG

Det finns flera sätt att engagera sig för ett starkare samhälle. Var med i vår folkrörelse på det sätt som passar dig bäst.