Gå till innehåll

Markera en text för att lyssna och översätta vid avsnittet eller klicka direkt på lyssna.

Hur använder jag verktyget?

Lyssna

Klicka på "Lyssna" för att läsa upp sidans innehåll. Du kan även markera ett avsnitt för att få det uppläst.

Översätt

Översätt text och få den uppläst på ett annat språk. Markera texten och välj ”Översättning” vid avsnittet.

Hjälpmedel

Genom att aktivera vårt inbyggda hjälpmedel kan du:

• Lyssna på hela sidor eller markera avsnitt
  • Översätt valda delar till olika språk

NYHET

Andersson undertecknade gemensam deklaration mot extremhögern i Europa

Under lördagen den 4 maj deltog Socialdemokraternas partiordförande Magdalena Andersson tillsammans med Tysklands förbundskansler Olaf Scholz vid ett toppmöte med europeiska socialdemokrater i Berlin. Under mötet undertecknade Magdalena Andersson tillsammans de europeiska ledarna en gemensam deklaration om att aldrig samarbeta eller samverka med extremhögern i Europa.

placeholder

Europa står just nu i en avgörande tid. Varje dag som kriget i Ukraina fortsätter arbetar Ryssland aktivt för att försvaga sammanhållningen i Europa. De vill splittra Europa och minska stödet till Ukraina. Samtidigt flyttar högerpopulistiska och auktoritära krafter i hela Europa fram sina positioner för att splittra unionen och för att försvaga stödet till Ukraina.

– Kampen i de ukrainska skyttegravarna handlar om Ukrainas rätt till frihet. Men det handlar också om oss, om vår säkerhet, vår demokrati, vårt sätt att leva. Vår tids definierande uppgift är att inte låta Ryssland vinna kriget i Ukraina, säger Magdalena Andersson

I flera länder börjar även traditionella högerpartier öppna för organiserat samarbete och formaliserad samverkan med extremhögern. Genom att ge högerextrema partier makt undergrävs sammanhållningen i Europa. Därför undertecknade idag Magdalena Andersson tillsammans med flera europeiska socialdemokrater en gemensam deklaration inför Europaparlamentsvalet om att aldrig samarbeta eller samverka med extremhögern, vilket innebär att aldrig samarbeta med ECR eller ID i Europaparlamentet. Samtidigt uppmanar alla undertecknande alla europeiska partier att bestämt avvisa all normalisering, samarbete och samverkan med extremhögern.

– Vi vill inte se några europeiska Tidö-avtal. Det skulle öka splittringen i Europa. Den 13 maj kommer Olaf Scholz till Sverige. Jag hoppas att Ulf Kristersson då kan vara beredd att göra samma deklaration som vi gjorde i Berlin om att aldrig samarbeta eller samverka med extremhögern i Europa, säger Magdalena Andersson.

Läs deklarationen här. Pdf, 684.4 kB.

Uppdaterades senast: