Ladda ner flygbladet om fler jobb på lättläst svenska här (pdf)
Ladda ner valboken i fickformat på lättläst svenska här (pdf)
Vi tror på framtiden och på fler jobb i Sverige
Socialdemokraternas viktigaste fråga är jobben
Möjligheternas land bygger vi tillsammans.
Därför vill vi skapa fler nya jobb
och se till att fler människor kan arbeta.
1. Vi vet hur man sköter ett lands pengar
Vi tog ansvar för Sverige i åtta år tillsammans
med Miljöpartiet och Vänsterpartiet.
Statens överskott var 70 miljarder kronor
när alliansregeringen tog över.
Istället för att använda pengarna
till att rädda jobb i finanskrisen
slösade regeringen bort dem.
Nu har Sverige stora skulder.
2. Fler företag som kan växa
Det blir fler jobb när företag kan starta och växa.
Därför vill vi sänka skatten för företag som anställer personal.
Det ska också vara lättare att starta företag.
Vinner vi valet vill vi ge pengar till företag och utbildning.
Det skapar nya jobb.
3. Varje arbetad timme behövs
Alla människor ska ha en plats i arbetslivet.
Därför måste samhället stoppa diskriminering.
Vi vill också att fler människor
ska kunna arbeta i sin egen takt
och vi vill hjälpa människor tillbaka till jobb.
4. Fler miljövänliga jobb
Vi måste minska farliga utsläpp för att rädda miljön.
Vi vill ta fram miljövänligare energi
och ny miljövänlig teknik.
Vi vill bygga om hus och bilar
så att de blir mer miljövänliga.
Allt detta skapar nya arbeten.
5. Utbildning ger arbete
Utbildning gör det lättare att få jobb.
Därför vill vi öka platserna på komvux,
högskolan och skapa fler praktikplatser.
Regeringen har minskat platserna
och det tycker vi är fel.
Vi vill skapa 100 000 nya platser
i utbildning som ger jobb.
6. Lättare för unga att få jobb
Många unga i Sverige är arbetslösa
och de är fler än i många andra länder i Europa.
Vi vill bygga fler hyresrätter som unga har råd att bo i.
Det ger både nya jobb och bostäder.
Nya jobb skapas också om vi sänker skatterna
för företag som ger arbete till arbetslösa ungdomar.
7. Fler jobb och bättre skola och vård
När regeringen sänkte skatterna
försvann mycket pengar från skolan och sjukvården.
Det tycker vi är fel.
Vi vill att skolan och sjukvården ska bli bättre.
Vi vill att fler arbetar i skolan och sjukvården
och att personalen får lära sig mer.
Då behövs mer pengar till skolan och sjukvården.
8. En bra skola för alla barn
Alla barn har rätt till en bra skola.
Därför vill vi rusta upp slitna och omoderna skolor.
Vi vill ge särskilda pengar
till fler lärare och mindre klasser.
Alla elever ska få det stöd de behöver
och en egen utvecklingsplan.
9. Vård till dem som behöver
Alla ska få bra och snabb sjukvård
och alla ska få samma vård.
Vi säger nej till regeringens nya lag om sjukvård.
Den gör att vårdföretag kan välja
att arbeta där det finns mycket pengar
medan de människor som behöver mycket vård
men inte har pengar får sämre vård.
10. Sjukförsäkringen
Om man blir sjuk måste man kunna känna sig trygg
och få bra hjälp för att bli frisk och kunna arbeta igen.
Regeringens nya regler tvingar sjuka människor
att leva på socialbidrag, eller att säga upp sig.
Det blir man inte frisk av.
11. Rättvisa skatter
Idag betalar en pensionär mer skatt
än en person som fortfarande arbetar.
Det tycker vi är orättvist.
Pension och lön ska beskattas lika.
Ett mer rättvist Sverige minskar skillnader
mellan människor.