Lena Hallengren blir Socialdemokraternas gruppledare i riksdagen

Den 22 september 2022 beslutade Socialdemokraternas riksdagsgrupp att välja Lena Hallengren till gruppledare. Partiet har med råge befäst sin roll som största riksdagsparti och S gick framåt i valet. De går nu in i den nya mandatperioden med ett starkt förtroende från det svenska folket och ytterligare fler ledamöter i Sveriges riksdag.

placeholder

Socialdemokraterna i riksdagen har beslutat att välja Lena Hallengren som gruppledare.

Lena Hallengren har under tidigare mandatperiod varit socialminister i både Stefan Löfven och Magdalena Anderssons regeringar. Hallengren har varit riksdagsledamot sedan 2006.

– Vi socialdemokrater kommer att utgöra en kraftfull och konstruktiv opposition. För vi menar att Sverige behöver det. En regering behöver en kraftfull opposition. Vi kommer varje dag att arbeta för att få mesta möjliga genomslag för socialdemokratisk politik, säger Lena Hallengren.

Gruppledaren leder den socialdemokratiska riksdagsgruppens arbete och kommer att utgöra en viktig roll i oppositionsarbetet.

En tuff mandatperiod väntar och Socialdemokraterna kommer i opposition att hålla fullt fokus på den politik som är bäst för Sverige. Hallengren betonade också att högerpartierna är förvånansvärt tysta, trots två veckor sedan valdagen. Trots de stora utmaningar som Sverige står inför är det tomt på besked om hur de vill styra Sverige vidare.

– Det enda vi hittills har fått veta från förhandlingarna är att Moderaterna redan är beredda att bryta sitt eget vallöfte om att ett högkostnadsskydd för landets elkonsumenter ska vara på plats senast den 1 november. Det har varit en valrörelse som har präglats av att Moderaterna har lovat allt till alla. Nu är det upp till bevis. Vi får väl se om de får ihop det, säger Hallengren.

Se pressträffen med Magdalena Andersson och Lena Hallengren nedan: