Gå till innehåll

Lättläst

Det här är viktiga frågor för oss i höstens val

Vi tycker att tre frågor är extra viktiga
i valet i september
för att Sverige ska ha en bra framtid.

Lag och ordning

Vi måste stoppa segregationen.
Alla som bor i Sverige ska vara med
i det svenska samhället.
Vi ska stoppa alla bråk mellan olika gäng
och minska kriminaliteten.
Det måste bli ett slut
på alla skjutningar med vapen.
Vi måste stoppa mäns våld mot kvinnor.

Välfärden

Vi ska ta tillbaka kontrollen över vår välfärd.
Vården, skolan och omsorgen ska vara lika bra för alla.
Företag ska inte kunna tjäna stora pengar
på vår skola eller äldreomsorg.

Klimat och miljö

Vi ska arbeta aktivt med att skapa ett samhälle
som är bra för klimatet
och hållbart för framtiden.
Vi ska samtidigt skapa
nya jobb med bra villkor i hela landet.

Läs mer om våra viktigaste frågor:

Vår partiledare Magdalena Andersson säger:

Ett jobb är det snabbaste sättet
att bli en del av vårt samhälle.
Den som har ett jobb får arbetskamrater.
Föräldrar visar sina barn att det är bra att jobba.
Och föräldrarna är med och bygger upp
vårt gemensamma samhälle.
Magdalena Andersson porträtt Foto: Johannes Svensson

Magdalena Andersson, partiledare Socialdemokraterna

Uppdaterades senast: