Gå till innehåll

Lättläst

Nu är det din tur

Så här tänker vi i Socialdemokraterna
göra Sverige starkt för dig

Ett starkare Sverige för dig

I höst är du med och bestämmer om vårt lands framtid.
Vi lovar sammanhållning, inte splittring.
Vi lovar investeringar,
inte mindre pengar till det som är viktigt i samhället.
Sverige har under lång tid blivit svagare.
Vi vill göra Sverige starkt igen för dig.

Vi Socialdemokrater har tänkt mycket på varför
vårt parti bildades för snart 140 år sedan.
De värderingarna är lika viktiga idag.
Vi har nu i tre år arbetat på lösningar av dagens problem
och hur vi ska kunna vara starka i en orolig tid.

Vi är nu ett tydligare parti som vill arbeta med stor kraft
för att göra vardagen bättre
för alla människor som arbetar hårt.
Vi vill göra gemenskapen i vårt samhälle starkare.
Det är din tur nu.

Ett starkare Sverige för dig

En stark ekonomi
som märks i din plånbok

Sverige har haft många år av hög inflation,
höjda priser på mat
och stora sänkningar av skatten för de rikaste.
Nu är det dags att prioritera vanligt folk
med vanliga jobb och löner.

Nio av tio personer får mer
i plånboken med vår politik.
Vi vill kämpa mot arbetslösheten
som är högre än någonsin förut.
Alla som kan jobba ska jobba.

Sverige behöver en tuff och modern politik
för att ekonomin i landet ska växa.
Om vi investerar i välfärden så att människor
har fungerande ekonomi, bra hälsa, utbildning och boende
och att vi arbetar med att skydda vårt klimat,
då blir det fler jobb i hela landet.

Det här vill vi i Socialdemokraterna arbeta för:

  • Karensavgiften, avdraget när du är sjuk, är orättvis och ska bort.
  • Högre pension för dig som arbetat hela livet.
  • Hårdare press på banker och stora matbutiker.
  • Skydd mot höga priser på el.
  • Höjt barnbidrag och fri tandvård för unga.

En stark skola, vård och omsorg
för dig och din familj

Du ska vara trygg och få stöd och hjälp
oavsett vem du är.
Därför behöver Sverige mer personal
i vård, skola och omsorg.

Skolpengen ska användas i skolan.
Lärarna ska få mer tid
för barnet som räcker upp handen
och för barnet som aldrig gör det.

Vi ska arbeta mer för att de äldre
ska ha bra omsorg.
Personalen ska ha bättre villkor
och de ska kunna prata svenska.
Det ska vara tryggt att bli gammal i Sverige.

Det här vill vi i Socialdemokraterna arbeta för:

  • Kortare tid att vänta på för att få vård.
  • Fler lärare i skolan.
  • Förbud mot vinst i skola och förskola.
  • Mer personal och krav på att kunna
    tala svenska i äldreomsorgen.

En stark gemenskap och
ökad säkerhet där du bor

Brotten kommer närmare vanliga människor.
Det är en allvarlig situation.
Vi behöver nya sätt att arbeta.
Därför vill vi noga följa ungdomar
som riskerar att göra brott.
Vi vill ha en lag mot maffian, en maffialag,
för att kunna låsa in de som är ledare i gängen.

Hotet mot Sverige kommer också från andra länder.
Därför ska vi snabbt bygga upp en stark militär.
Vi ska också se till att viktiga delar av vårt samhälle
fortsätter att vara säkra och fungera bra,
till exempel järnvägen, sjukvården, el
och produktionen av livsmedel.
Vi vill samarbeta med andra partier
för att göra Sverige säkert för alla.

Det här vill vi i Socialdemokraterna arbeta för:

  • Försvara den svenska demokratin och vårt sätt att leva.
  • Bygga ut totalförsvaret.
  • Ökat och tuffare arbete mot brotten och orsaker till brott.
  • En maffialag för att sätta gängens ledare i fängelse.
  • Otrygga områden i Sverige ska bli trygga att bo i.

Vår politik för andra områden hittar du på socialdemokraterna.se

Hej,

Jag älskar Sverige, men under alltför lång tid
har det här landet blivit svagare.
Människor som arbetar hårt har fått det sämre.

Jag har en plan för
att göra det här landet starkt igen för dig.
Jag vill bygga stora och starka samarbeten
som ger resultat och som gör vardagen bättre.
Den tid vi lever i är osäker.
Därför är det viktigare än någonsin
att fokusera på det som är bäst för Sverige.

Jag lovar inte att alla ska få allt.
Men efter många tuffa år
måste det nu vara din och din familjs tur.
Det är mitt löfte till dig.

Den 13 september har du ett val.
Jag hoppas att du vill ge mig
ditt förtroende att leda Sverige
så att vi kan bygga vårt land starkt igen.

Magdalena Andersson
Signatur Magdalena Andersson
Socialdemokraterna
PES (The Party of European Socialists)

Kontakta oss >>
Socialdemokraterna
Partistyrelsens kansli
105 60 Stockholm

Organisationsnummer: 802003-1145

Om oss >>
Vi är över 80 000 partimedlemmar och finns i alla Sveriges kommuner, tillsammans bygger vi ett starkare Sverige.