Lättläst

Här hittar du lättläst information om vårt parti och vad vi vill. Här hittar du också lättläst information om vår partiordförande och statsminister Magdalena Andersson. Om du har en fråga finns kontaktuppgifter till oss längst ner på sidan.

Om Socialdemokraterna

  • Vårt parti heter Socialdemokratiska Arbetarepartiet, men de flesta säger bara Socialdemokraterna.
  • Idag har Socialdemokraterna nästan 80 000 medlemmar och vi vill bli ännu fler.
  • Vår partiordförande heter Magdalena Andersson. Ibland kallar man partiordförande för partiledare.
  • Magdalena Andersson efterträder Stefan Löfven som slutade som partiordförande under en kongress i november 2021.
  • Stefan Löfven var också statsminister, det betyder att han var chef över regeringen. När han avgått som partiordförande avgick han även som statsminister.
  • Att avgå, betyder att man slutar. Ungefär som att säga upp sig på jobbet.

  • Regeringen består sedan 2014 av personer från Socialdemokraterna och Miljöpartiet.
  • Socialdemokraterna startades för mer än hundra år sedan, år 1889.
  • På den tiden var Sverige mycket ojämlikt. Det betyder att vissa som bodde i Sverige var rika och andra var väldigt fattiga.
  • Alla fick inte rösta eller vara med och bestämma över samhället.
  • På den tiden fick inte alla barn gå i skolan.
  • Många som jobbade hade väldigt låg lön. De var tvungna att jobba jättemycket för att ha råd att leva.
  • De som startade Socialdemokraterna ville att alla i Sverige skulle ha det bra, inte bara de rika och deras barn.
  • Därför har Socialdemokraterna gjort så att alla barn får en bra skola.
  • Och vi har gjort att alla kan gå till doktorn om man blir sjuk.
  • Det betalar vi för tillsammans, genom skatter.

Vad vill Socialdemokraterna?

  • Vi vill att Sverige ska bli tryggare.
  • Vi vill att det ska finnas fler poliser så att alla som bor i Sverige kan känna sig trygga. Människor ska inte behöva vara rädda när de går på stan.
  • Vi vill göra så att sjukvården och skolan ska bli bättre.
  • Vi vill att alla människor som har kommit till Sverige från andra länder ska få jobb snabbare.
  • Vi vill göra Sverige mer jämlikt. Det betyder att vi vill göra Sverige bättre för alla som bor här.
  • Här kan du läsa vår mer om vår politik

Om Magdalena Andersson

  • Magdalena Andersson är Socialdemokraternas partiledare.
  • Magdalena Andersson blev partiledare för partiet 2021.
  • Han har jobbat som finansminister i regeringen. Det betyder att hon hade hand om pengarna.
  • Innan Magdalena blev partiledare jobbade hon på Skatteverket.
  • Magdalena tycker att Sverige kan bättre.
  • Hon tycker att Sverige ska ta tillbaka kontrollen på sjukvård, skola och äldreomsorg. Hon tycker det är dåligt att pengarna ska gå till företag och rika istället för de som behöver skola och vård.
  • Magdalena vill stoppa segregationen. Det betyder att hon vill att rika och fattiga ska ha det lika bra och leva tillsammans - inte på olika ställen.
  • Hon tycker att det är viktigt att stoppa klimatutsläppen i tid. Det är bråttom!
  • Här kan du läsa mer om Magdalena Andersson

Kontakta oss!

Ställ din fråga

Du kan ställa en fråga till Socialdemokraterna här på hemsidan.
Du måste klicka i rutan Godkänn längst ner innan du kan skicka frågan.
Då godkänner du att Socialdemokraterna sparar ditt namn, din e-postadress och ditt postnummer. Det är för att vi ska kunna svara på din fråga.

Ring oss

Du kan ringa oss på telefon: 08-700 26 00. Då kommer du till en telefonväxel.
Säg ditt ärende så blir du kopplad till rätt person.