Miljö

En ambitiös miljöpolitik ger jobb

Sverige är ett miljöland i framkant. I ett starkare samhälle kan vi klara de svenska miljömålen genom investeringar och nya regler som ger minskade utsläpp av växthusgaser, skyddar den biologiska mångfalden, skapar en giftfri miljö och bättre havsmiljö.

Socialdemokraterna vill:

• minska utsläppen av växthusgaser. Sverige ska bli den första fossilfria välfärdsnationen
  • driva på för tuffare kemikalieregler i EU och införa inhemska skatter på farliga ämnen
  • minska övergödningen av haven och skydda vårt rena dricksvatten
  • bevara mer värdefull natur och marina områden för att rädda den biologiska mångfalden

Miljöåtgärder kan stärka Sveriges konkurrenskraft

Miljöförstöringen skapar otrygga människor där gifter sprids i vatten och i vår mat, där haven är övergödda, där partiklar i luften gör oss sjuka och värdefull natur försvinner. Med ett starkare samhälle kan vi skapa strängare lagar, fler styrmedel och investeringar som leder mot en hållbar utveckling.

Förekomsten av sammanlänkade skyddade naturområden är förutsättningen för den biologiska mångfalden. Reningen av vårt avloppsvatten måste bli bättre, utsläpp som leder till övergödning i haven och försurning i sjöar minska. Vårt rena dricksvatten måste skyddas.

Hormonstörande ämnen ska inte drabba människor och miljö. Tungmetaller och andra farliga ämnen ska begränsas eller bytas ut. Platser där barn vistas dagligen ska vara giftfria.

Miljöåtgärder kan stärka Sveriges konkurrenskraft och stimulera till jobb och företagande. Genom att gå före i omställningen kan våra företag bli världsledande i att utveckla den teknik och miljöprofil som världen efterfrågar. Vi tror på breda lösningar och investeringar snarare än skattesänkningar för att klara de stora miljöproblemen. Det är den svenska modellen.

Uppdaterades senast: 07 oktober 2020

Det här har vi gjort:

• en historiskt stor förstärkning av investeringarna för miljön med fördubblad miljöbudget och kraftigt höjda anslag för att skydda natur, stödja klimatinvesteringarna och minska mängden farliga kemikalier
  • satsat 400 miljoner kronor för 2021 för att stärka friluftslivet, skötseln av naturreservat, nationalparker och vandringsleder
  • För att skapa naturnära jobb i hela landet, inriktade på natur- och skogsvårdande skötsel satsar vi 180 miljoner kronor för 2021
  • breda historiska överenskommelser om klimatet, energin och livsmedelsproduktionen
  • tagit ledarrollen för klimat och miljö i EU och FN
  • Vi satsar 600 miljoner kr på fler naturreservat i syfte att skydda värdefull natur
  • Återskapandet av våtmarker bidrar till många stora positiva effekter på både klimatet och biologisk mångfald. Utöver det bidrar det till att balansera vattenflöden, öka tillskottet till grundvattnet samt minska övergödningen. Därför ökar vi satsningen på att restaurera våtmarker med 350 miljoner kronor för 2021
  1. Farliga ämnen sprids i miljön och i produkter som vi och våra barn kommer i kontakt med. Att minska mängden skadliga kemikalier är en prioriterad miljöfråga för oss socialdemokrater.

Läs mer om Kemikalier
  2. Vi vill ta oss an uppgiften att klara klimatkrisen genom att modernisera Sverige och ställa om till ett fossilfritt Sverige. Vi har tekniken, kunnandet och viljan. Genom att samla Sverige kan vi bli det första fossilfria välfärdslandet.

Läs mer om Klimat
  3. Socialdemokraterna vill att kärnkraften successivt fasas ut med hänsyn till sysselsättning och välfärd och i den takt kärnkraftselen kan ersättas med el från förnybara källor och energieffektivisering. Dock är Sverige idag ett av världens mest kärnkraftberoende länder. Kärnkraften kommer att utgöra en viktig del av vår elproduktion för lång tid framöver. Den ska användas på ett säkert och effektivt sätt.

Läs mer om Kärnkraft
  4. Sverige behöver god tillgång till el med konkurrenskraftiga priser. Vårt land har unika förutsättningar för förnybar energi. Energi från vind, vatten och skog har stor potential att byggas ut under lång tid framöver. Vi socialdemokrater vill se ett land där vi samlas för att utveckla gemensamma lösningar. En stabil energiförsörjning med rimliga priser är viktigt för ett tryggare och starkare samhälle.

Läs mer om Energi
  5. Hav och sjöar ska klaras från övergödning och försurning. Den biologiska mångfalden säkras i åar och älvar. Gifter och plast ska inte spridas i havet och fiskbestånden vara hållbara. Vårt rena dricksvatten ska ha ökat skydd.

Läs mer om Havsmiljö
  6. I vårt starka samhälle investerar vi gemensamt i en infrastruktur som fungerar i hela landet. Oavsett var du bor ska det finnas effektiva och hållbara transportlösningar.

Läs mer om Infrastruktur
  7. Svensk livsmedelsproduktion ska öka. Vi vill stärka konsumenternas rätt till bra information och stoppa matfusket. Det stärker svenskt jordbruk och ger fler jobb på landsbygden.

Läs mer om Mat
  8. Den svenska skogen är vårt gröna guld som skapar jobb och hållbar tillväxt i hela landet. Men den svenska skogen har också ett unikt naturvärde och ska därför förvaltas i balans mellan naturvård och skogsbruk.

Läs mer om Skog