Pension

I det starka samhället blir du inte fattig som gammal

De som varit med och byggt upp vårt land och med sitt arbete lagt grunden för vår gemensamma välfärd har rätt till trygghet under ålderdomen. Pensionen ska vara hållbar och jämställd. Pensionärsskatten ska avskaffas.

Socialförsäkringsminister

Ardalan Shekarabilänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster

Socialdemokraterna vill:

• avskaffa pensionärsskatten helt till 2020
  • att den samlade pensionen för vanliga löntagare på sikt ska vara 70 procent av slutlönen
  • höja pensionen med upp till 600 kr per månad för de som har de lägsta inkomstpensionerna
  • förbättra garantipensionen och bostadstillägget för de med allra mest utsatt ekonomi
  • förändra premiepensionssystemet.

Hållbar, jämställd och trygg pension

I ett starkt samhälle är det självklart att de som varit med och byggt upp vårt land har rätt till trygghet under ålderdomen. I dag kan många kan se fram emot en aktiv pensionärstid med god ekonomi, andra lever under mycket knappa förhållanden. Vi vill att den samlade pensionen för vanliga löntagare på sikt ska vara 70 procent av slutlönen. Under den socialdemokratiskt ledda regeringen har pensionärer i genomsnitt fått 1100 kronor mer i månaden. Samtidigt vill höja pensionen med upp till 600 kronor i månaden för de med lägst inkomstpension. Vi vill också förbättra garantipensionen och bostadstillägget, som är mycket viktiga för de, oftast kvinnor, som har de allra lägsta lägsta pensionerna.

Vi vill ha ett hållbart pensionssystem så att både nuvarande och kommande generationer får tillräckliga pensioner. Då är det nödvändigt att många människor jobbar. Att bekämpa arbetslösheten kommer alltid att vara vår viktigaste fråga. Vi vill minska de ekonomiska klyftorna och öka jämställdheten bland pensionärer. Både arbetsmarknaden och familjelivet måste bli mer jämställt.

Eftersom pension är uppskjuten lön skall inte pensionärer beskattas högre än löntagare. Vi har därför tagit flera steg för att avskaffa den orättvisa pensionärsskatten. 2020 ska den vara helt avskaffad.

Det här har vi gjort:

• fattat beslut som gör premiepensionen bättre och tryggare
  • höjt bostadstillägget, ett viktigt tillskott för de med allra lägst pension
  • sänkt skatten för 1,7 miljoner pensionärer och tagit bort pensionärs­skatten helt för alla med inkomster upp till 17 000 per månad
  • fördubblat det allmänna tandvårdsbidraget för alla över 65 år och gjort besök i öppenvården avgiftsfritt för alla över 85 år.
  1. De som varit med och byggt upp vårt land och med sitt arbete lagt grunden för vår gemensamma välfärd har rätt till trygghet under ålderdomen. Socialdemokraterna vill att äldre ska få bestämma själva över sitt liv och sin vardag, oavsett om det handlar om deltagande i arbetslivet eller vad de vill få hjälp med från hemtjänsten.

2. Alla barn har rätt till en nära relation med båda sina föräldrar. Varken kvinnor eller män ska behöva välja mellan föräldraskap och arbete. Därför vill Socialdemokraterna förbättra föräldraförsäkringen och införa en familjevecka - en extra veckas ledighet, per år, för alla föräldrar.

3. Vi vill se ett starkare samhälle med mer resurser till skolan och vården, högre pensioner och en kompromisslös kamp mott brotten och dess orsaker. Framtidsinvesteringar går före stora skattesänkningar. Så bygger vi ett tryggare Sverige.

4. Trygghet är en förutsättning för ett jämlikt samhälle. Det kan inte skapas med skattesänkningar, nedskärningar och sänkta löner. Istället behöver vi samlas för att minska klyftorna, bryta segregationen, bekämpa brottsligheten och stärka sammanhållningen i hela landet.

5. Vi vill se ett starkare samhälle med mer resurser till skolan och sjukvården. Sverige ska vara ett modernt välfärdsland som bygger på sammanhållning. Det är så vi skapar ett tryggare Sverige.

6. Några av de vanligaste skälen till att människor får ekonomiskt bistånd är arbetslöshet och sjukdom. Därför ska vi nå EU:s lägsta arbetslöshet till år 2020. Med fler i jobb får vi råd med en välfärd att vara stolta över. Så skapar vi ett starkare samhälle och ett tryggare Sverige.

7. Socialdemokraterna vill att äldre ska få bestämma själva över sitt liv och sin vardag, oavsett om det handlar om deltagande i arbetslivet eller vad de vill få hjälp med från hemtjänsten. Så skapar vi ett starkare samhälle och ett tryggare Sverige.

8. I den globala konkurrensen är det viktigt att snabbt kunna anpassa sig efter nya förutsättningar och ta till sig ny kompetens. I vårt starka samhälle har vi en väl fungerande och solidariskt finansierad arbetslöshetsförsäkring. Det är nödvändigt för ett tryggare Sverige.

9. En stark arbetsrätt är en del av den svenska modellen och en förutsättning för ett tryggare Sverige. Vår arbetsmarknad ska ha trygga jobb med schyssta villkor för alla som arbetar och gör rätt för sig.

10. Den svenska modellen bygger på samverkan mellan fack och arbetsgivare som sluter kollektivavtal om löner och andra anställningsvillkor. Det är en framgångsrik modell som bidragit till ordning och reda på arbetsmarknaden och en positiv utveckling för hela landet.