Gå till innehåll

Markera en text för att lyssna och översätta vid avsnittet eller klicka direkt på lyssna.

Hur använder jag verktyget?

Lyssna

Klicka på "Lyssna" för att läsa upp sidans innehåll. Du kan även markera ett avsnitt för att få det uppläst.

Översätt

Översätt text och få den uppläst på ett annat språk. Markera texten och välj ”Översättning” vid avsnittet.

Hjälpmedel

Genom att aktivera vårt inbyggda hjälpmedel kan du:

• Lyssna på hela sidor eller markera avsnitt
  • Översätt valda delar till olika språk

Ingen kan göra allt, men alla kan göra något. I hela vår folkrörelses historia har det varit medlemmarna själva som skramlat och samlat för att skapa det som är Socialdemokraterna idag. Fortfarande idag handlar vår styrka som folkrörelse och parti om din vilja att bidra till arbetet för att göra samhället mer rättvist.

Ge en engångsgåva

Att swisha en slant kräver varken tid eller ork, men gör alltid skillnad. Du stärker våra möjligheter att driva på för mer rättvisa och en stark samhällsgemenskap.

Bli månadsgivare

Våra månadsgivare betyder något alldeles extra. Hur stor eller liten gåvan är så hjälper det stort att den kommer regelbundet. Var en av dem som stöttar vårt arbete för mer samhällsgemenskap varje månad.

tobias och magdalena

Månadsgivande utan BankID

Om du inte vill använda BankID för att direktsignera ditt månadsgivande så kan du skriv ut en blankett för autogiro Pdf, 335.4 kB, öppnas i nytt fönster.. Fyll i och skicka in till oss. Portot står vi för!

Bankgiro

Ge ett bidrag genom överföring till vårt Bankgirokonto 461-7791. Märk betalningen med namn och telefonnummer.

Gåvor och presenter

Hyllningsgåva

En hyllningsgåva är ett fint och uppskattat sätt att hedra högtidsdagar av någon som fyllt år, gift sig eller gjort en fin handling.

Läs mer om hyllningsgåva

Testamente

Se till att det i framtiden finns ett parti i Sverige som kämpar för jämlikhet och rättvisa – skriv in Socialdemokraterna i ditt testamente.

Läs mer om testamente

Minnesgåva

En minnesgåva är ett fint sätt och uppskattat sätt att hedra minnet av någon som gått bort och samtidigt stötta Socialdemokraterna.

Läs mer om minnesgåva
Olof Palme

Om Kampfonden

Socialdemokraterna har en lång historia av att gå samman i frågor vi verkligen bryr oss om. Det gäller även när det kommer till pengarna. Vi köpte Sveavägen 68 genom att samla in pengar. Vi samlade in pengar för att kunna köpa kursgården Bommersvik och så har det fortsatt. Behöver vi göra ett stort inköp går vi ihop och bidrar det var och en kan avvara. Ensam kan inte göra allt, men är vi många så sker det underverk.

Efter valförlusten 1976 startade Olof Palme Kampfonden för att finansiera nästa valkampanj. De åren samlades det in motsvarande 34 miljoner kronor i dagens penningvärde. Att kunna samla ihop så mycket pengar på så kort tid är något vi verkligen kan vara stolta över.

2023 blev Kampfonden återigen högaktuell när Sverigedemokraterna och regeringen meddelade att de ville komma åt vår finansiering och tillsatte en utredning för hur de ska kunna åstadkomma en lag som reglerar just Socialdemokraternas inkomster. Sverigedemokraternas mål är uttalat att de helt enkelt vill använda regeringsmakten för att försvaga Socialdemokraterna och motståndet mot dem.

Allt detta visar om något att varje krona räknas, oavsett hur stor gåvan är så betyder den mycket. För tillsammans kan vi flytta berg och behålla vårt oberoende även om Sverigedemokraterna trycker på regeringen att stoppa våra inkomster från föreningslotteriet.

Socialdemokraterna redovisar sina bidrag till Kammarkollegiet. Därför behöver du alltid ange namn och kontaktuppgifter vid inbetalning till Kampfonden. Om du donerar mer än halva prisbasbeloppet (för år 2022 är det 24 150 kr), kommer vi i enlighet med lagstiftningen inkludera ditt namn och personnummer i den årliga intäktsredovisning vi lämnar över till Kammarkollegiet.

Hit går pengarna

Alla donationer bidrar till Socialdemokraternas verksamhet. Det kan handla om anställda som håller i utbildningar för medlemmar, valrörelsearbete som valaffischer eller stöd till folkrörelsearbete runt om i landet. Socialdemokraterna är det enda parti som ger pengar till sina lokala föreningar. Det möjliggör en levande och aktuell lokal politik och gemenskap. Lokalt kan pengarna vara med och finansiera allt som socialdemokraterna gör lokalt, från att arrangera valborgsmässofirande till utbildningar och organisation för att ta fram politiska förslag.