Jobb

Trygghet på jobbet ger människor trygghet i vardagen

I Sverige ska det vara ordning och reda på arbetsmarknaden. Alla som kan jobba ska jobba och den som jobbar ska kunna leva på sin lön och ha trygga arbetsvillkor. Vi ska bo i ett land där kvinnor och män går till jobbet, känner sig trygga och kan kombinera familj och arbete.

Arbetsmarknadsminister

Eva Nordmarklänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster

Socialdemokraterna vill:

• skapa ännu fler jobb i hela landet. Det ska vara schyssta villkor och löner det går att leva på
  • anställa fler undersköterskor, sjuksköterskor och läkare, så vårdköerna kan kortas. Och fler lärare, så att eleverna lär sig mer
  • införa heltid som norm och öka tryggheten på arbetsmarknaden och minska stress och psykisk ohälsa i arbetslivet
  • göra stora satsningar på utbildning och att arbetsmarknadens parter och staten utvecklar bättre system för kompetensförsörjning, omställning och rehabilitering
  • förbättra systemet med korttidsarbete vid en lågkonjunktur så att löntagare kan kompetensutveckla sig samtidigt som de behåller sin anställning
  • införa en extra veckas ledighet per år för alla föräldrar - en familjevecka.

Alla som kan jobba ska jobba

Socialdemokraterna har fokus på att skapa fler jobb och minska klyftorna – för att skapa ett starkare samhälle och ett tryggare Sverige. När många arbetar och betalar skatt har vi råd med en god välfärd. Därför har vi prioriterat jobben och välfärden. I år tillför vi 35 miljarder till vård, skola och omsorg.

Det är uppenbart att olika politik ger olika resultat. Över 300 000 fler har ett jobb att gå till jämfört med 2014, varav över 100 000 i välfärden. Arbetslösheten fortsätter att sjunka. Nu är ungdomsarbetslösheten den lägsta på 13 år. Arbetslösheten bland utrikesfödda visar en tydlig nedgång.

Med schyssta villkor, löner som går att leva på och trygga anställningar bygger vi ett starkare samhälle. Därför går vi till val på en handlingsplan med förslag som ökar tryggheten på svensk arbetsmarknad. Bland förslagen finns avskaffad allmän visstid och stopp för hyvling av arbetstid. Vi vill också att arbetskraftsinvandringen stramas upp. I regeringsställning har vi bland annat infört krav på bra arbetsvillkor i offentliga upphandlingar. Vi vill också ta krafttag för att motverka stress och psykisk ohälsa i arbetslivet genom att skärpa kraven på arbetsgivare och förbättra arbetsskadeförsäkringen och Företagshälsovården.

En röst på Socialdemokraterna är en röst för ett starkare samhälle, där du som förälder både kan jobba heltid och ha barn – utan att behöva slå knut på dig själv eller gå ner i arbetstid. Socialdemokraterna vill införa en extra veckas ledighet per år för föräldrar. En familjevecka. Föräldrar som arbetar får fem lediga dagar var som de kan ta ut när barnen inte kan vara i skolan på grund av lov, planeringsdagar och liknande.

Socialdemokratisk politik står i skarp kontrast till Alliansen och SD som vill försämra arbetsvillkoren och göra det lättare för arbetsgivare att säga upp människor. De vill sänka ingångslönerna i kollektivavtalen genom lagstiftning och vill därmed avveckla den svenska modellen så som vi känner den.

Extra insatser med anledning av Corona kan du hitta här: https://www.socialdemokraterna.se/corona/jobb-och-ekonomilänk till annan webbplats

Uppdaterades senast: 09 juni 2020

Det här har vi gjort:

• 300 000 fler jobbar, varav 100 000 fler arbetar i välfärden
  • avskaffat Fas 3
  • skapat tiotusentals extratjänster med kollektivavtalade villkor
  • mer resurser till Arbetsförmedlingen och till arbetslivsforskningen
  • förbättrat a-kassan så att fler får 80 procent av sin lön och förlängt möjligheten till deltidsstämpling.
  1. Företagen behöver kompetent personal. I ett starkare samhälle och ett tryggare Sverige ska Arbetsförmedlingen ha tid, resurser och möjligheter till utbildningsinsatser så att fler har möjlighet att få och behålla ett arbete.

Läs mer om Arbetsförmedlingen
  2. Bra arbetsvillkor och arbetsmiljö skapar ett tryggare Sverige. En stark arbetsmiljölagstiftning behövs, som betonar det förebyggande arbetet så att små problem inte blir stora och allvarliga.

Läs mer om Arbetsmiljö
  3. I den globala konkurrensen är det viktigt att snabbt kunna anpassa sig efter nya förutsättningar och ta till sig ny kompetens. I vårt starka samhälle har vi en väl fungerande och solidariskt finansierad arbetslöshetsförsäkring. Det är nödvändigt för ett tryggare Sverige.

Läs mer om A-kassan
  4. I vårt starka samhälle är arbetskraftsinvandring ett tillskott – inte ett sätt att utnyttja människor. Arbetskraftsinvandring ska bara tillåtas när det inte går att hitta rätt personer i Sverige. Jobb i yrken där det inte råder brist på arbetskraft ska gå till arbetslösa personer i Sverige.

Läs mer om Arbetskraftsinvandring
  5. En stark arbetsrätt är en del av den svenska modellen och en förutsättning för ett tryggare Sverige. Vår arbetsmarknad ska ha trygga jobb med schyssta villkor för alla som arbetar och gör rätt för sig.

Läs mer om Arbetsrätt
  6. Socialdemokraterna vill använda den ekonomiska styrkan till investeringar i jobb, skola, vård och omsorg. Ett starkt samhälle med en trygg välfärd går före stora skattesänkningar.

Läs mer om Ekonomi
  7. Sverige ska vara en ledande kunskaps- och forskningsnation. Vi ska delta i den främsta internationella kunskapsutvecklingen. Så löser vi samhällets framtidsutmaningar och främjar ett konkurrenskraftigt svenskt näringsliv.

Läs mer om Forskning
  8. För att skapa ett starkare samhälle behöver Sverige ett konkurrenskraftigt näringsliv, byggt såväl på stora exportföretag som på små och medelstora företag. Vi socialdemokrater vill ta tillvara på växtkraften i entreprenörskap och småföretagande och vi vill stärka näringslivsklimatet så att befintliga företag och potentiella nya företag kan växa, exportera och anställa fler.

Läs mer om Företagande och entreprenörskap
  9. Rätten till ett tryggt arbete som det går försörja sig på, det är grunden för vårt starka samhälle. Heltid ska vara norm på hela arbetsmarknaden. Alla som vill gå upp i arbetstid ska ha möjlighet att göra det.

Läs mer om Heltid och deltid
  10. Sverige ska vara världsledande på att ta fram nya produkter, tjänster och affärsidéer. Genom innovation stärker företagen sin konkurrenskraft vilket i sin tur stärker hela samhället.

Läs mer om Innovation