Gå till innehåll

Markera en text för att lyssna och översätta vid avsnittet eller klicka direkt på lyssna.

Hur använder jag verktyget?

Lyssna

Klicka på "Lyssna" för att läsa upp sidans innehåll. Du kan även markera ett avsnitt för att få det uppläst.

Översätt

Översätt text och få den uppläst på ett annat språk. Markera texten och välj ”Översättning” vid avsnittet.

Hjälpmedel

Genom att aktivera vårt inbyggda hjälpmedel kan du:

• Lyssna på hela sidor eller markera avsnitt
  • Översätt valda delar till olika språk

Rosens historia

Rosen har varit socialdemokraternas följeslagare under många år. Symbolen används också bland socialdemokrater i Europa. Den röda färgen står för kampen mot den materiella fattigdomen och blomman för kampen mot den andliga nöden.

I början av seklet var den svenska rosen av tyg och folk satte den på kragen när de demonstrerade på första maj. Sedan dess har den bytt skepnad många gånger.

Några gånger har cirklar och pilar använts som symbol. Pilen togs i bruk år 1967 och fanns med till valrörelsen år 1987. Rosens moderna genombrott kom först på sjuttiotalet. Den rosen ritades av konstnären Bengt Blomgren och var en hyllning till Tage Erlander vid hans avgång som partiordförande år 1969.

Under valrörelsen år 1991 användes ett fotografi av en levande, "riktig" ros som avsändare på alla affischer, i filmer och annonser.

Rosen som används idag är skapad av den spanske designern Javier Mariscal Länk till annan webbplats.. Han förknippas ofta med "det nya Spanien" efter Francodiktaturen. Ett av hans kanske mer kända verk är Cobi, OS-maskoten som gjorde entré i Barcelona år 1992.

Mariscals ambition var att göra en symbol som många kunde känna igen sig i. Som är levande och föränderlig precis som vi. Rosen kan därför vara både glad, ledsen, arg eller vemodig. Rosen kan också användas i olika färgkombinationer. Men det viktigaste med rosen är trots allt att socialdemokraterna är avsändare.

Uppdaterades senast: