Skatter

För att finansiera det vi tillsammans har nytta av

Vi vill se ett starkare samhälle med mer resurser till skolan och vården, högre pensioner och en kompromisslös kamp mott brotten och dess orsaker. Framtidsinvesteringar går före stora skattesänkningar. Så bygger vi ett tryggare Sverige.

Finansminister

Magdalena Anderssonlänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster

Socialdemokraterna vill:

• att nya resurser till välfärden går före skattesänkningar och skattesubventioner
  • att progressiviteten i skattesystemet vårdas
  • att skatteklyftan mellan pensionärer och löntagare avskaffas
  • att skattefusk och skatteundandragande bekämpas
  • att en blocköverskridande skattereform kommer till stånd.

Skatt ska betalas efter bärkraft och välfärd fördelas efter behov

Skatter behövs för att kunna finansiera det vi tillsammans har nytta av. Sverige har stora behov av investeringar i järnvägar, vägar, bostäder, utbildning och forskning. Polisen och tryggheten mot brott behöver förstärkas. Insatserna mot skattefusket ska utökas. Den kommunala skatteutjämningen och statsbidragen till kommunsektorn är viktiga för att hålla ned landstings- och kommunalskatterna. Vi Socialdemokrater prioriterar fler anställda i välfärden framför skattesänkningar.

I dag har 300 000 fler ett jobb att gå till jämfört med när vi tillträdde. Sverige har arbetat upp en stark ekonomi. Den styrkan vill vi använda till att bygga ett starkare samhälle och ett tryggare Sverige. Vi vill se en mer rättvis fördelning av skatterna och driva en aktiv jobbpolitik. Pensionärsskatten ska helt avskaffas. Vi tycker att det är viktigt att hushållen vet vad som gäller och kan planera sin vardagsekonomi långsiktigt. Därför vill vi behålla jobbskatteavdragen för de flesta inkomster. Även ROT och RUT bibehålls. Om vi säger nej till sänkta skatter som går ut över sjukvård och skola kan Sverige uträtta stordåd också i framtiden. Den svenska modellen ska utvecklas, inte avvecklas.

Det här har vi gjort:

• tagit bort pensionärsskatten för alla med inkomster upp till 17 000 kronor i månaden
  • sänkt skatten för personer med sjuk- eller aktivitetsersättning
  1. Sverige har länge varit ett konkurrenskraftigt land. Runt om i världen efterfrågas svenska varor och tjänster. Det är viktigt för fler jobb och en starkare välfärd. Sverige och svenska företag står sig väl i den globala konkurrensen. Svensk export tar världsmarknadsandelar och tillväxten är hög.

2. Alla barn har rätt till en nära relation med båda sina föräldrar. Varken kvinnor eller män ska behöva välja mellan föräldraskap och arbete. Därför vill Socialdemokraterna förbättra föräldraförsäkringen och införa en familjevecka - en extra veckas ledighet, per år, för alla föräldrar.

3. De som varit med och byggt upp vårt land och med sitt arbete lagt grunden för vår gemensamma välfärd har rätt till trygghet under ålderdomen. Pensionen ska vara hållbar och jämställd. Pensionärsskatten ska avskaffas.

4. Trygghet är en förutsättning för ett jämlikt samhälle. Det kan inte skapas med skattesänkningar, nedskärningar och sänkta löner. Istället behöver vi samlas för att minska klyftorna, bryta segregationen, bekämpa brottsligheten och stärka sammanhållningen i hela landet.

5. Vi vill se ett starkare samhälle med mer resurser till skolan och sjukvården. Sverige ska vara ett modernt välfärdsland som bygger på sammanhållning. Det är så vi skapar ett tryggare Sverige.

6. Några av de vanligaste skälen till att människor får ekonomiskt bistånd är arbetslöshet och sjukdom. Därför ska vi nå EU:s lägsta arbetslöshet till år 2020. Med fler i jobb får vi råd med en välfärd att vara stolta över. Så skapar vi ett starkare samhälle och ett tryggare Sverige.

7. Socialdemokraterna vill använda den ekonomiska styrkan till investeringar i jobb, skola, vård och omsorg. Ett starkt samhälle med en trygg välfärd går före stora skattesänkningar.

8. För att skapa ett starkare samhälle behöver Sverige ett konkurrenskraftigt näringsliv, byggt såväl på stora exportföretag som på små och medelstora företag. Vi socialdemokrater vill ta tillvara på växtkraften i entreprenörskap och småföretagande och vi vill stärka näringslivsklimatet så att befintliga företag och potentiella nya företag kan växa, exportera och anställa fler.

9. Sverige ska vara världsledande på att ta fram nya produkter, tjänster och affärsidéer. Genom innovation stärker företagen sin konkurrenskraft vilket i sin tur stärker hela samhället.

10. Sverige ska fortsätta att vara ett av världens ledande länder när det gäller industriell produktion. När vi lägger så stor vikt vid industrins fortsatta utveckling är det utifrån en insikt om dess avgörande betydelse för Sveriges och välfärdens utveckling.