Ekonomiskt bistånd

Fler i jobb – färre med ekonomiskt bistånd

Några av de vanligaste skälen till att människor får ekonomiskt bistånd är arbetslöshet och sjukdom. Därför ska vi nå EU:s lägsta arbetslöshet till år 2020. Med fler i jobb får vi råd med en välfärd att vara stolta över. Så skapar vi ett starkare samhälle och ett tryggare Sverige.

Socialförsäkringsminister

Ardalan Shekarabilänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster

Socialdemokraterna vill:

• investera i utbildning, t.ex. Komvux och yrkesutbildningar så att fler kan få chansen att ta de jobb som finns
  • höja barnbidragen
  • förbättra de ekonomiska trygghetsnäten vid arbetslöshet och sjukdom och att kommunerna arbetar med att ge rätt stöd till de människor som har ekonomiskt bistånd.

Med fler jobb får vi också råd med en välfärd att vara stolta över

De vanligaste skälen till att människor får ekonomiskt bistånd är arbetslöshet och sjukdom. Därför har vi ett mål som är viktigare än alla andra – antalet personer som arbetar och antalet arbetade timmar i ekonomin i Sverige ska öka så mycket att vi når lägst arbetslöshet i EU till år 2020 höjda barnbidrag och studiebidrag till gymnasister.. Med fler jobb får vi också råd med en välfärd att vara stolta över.

Den borgerliga regeringens ensidiga fokus på skattesänkningar och privatiseringar gjorde inte Sverige bättre. Arbetslösheten ökade och klyftorna vidgades. Försämringar av a-kassesystemet och sjukförsäkringen har urholkat trygghetssystemen och tryckt ut människor till ekonomiskt bistånd. Målet för Socialdemokraterna är att de allra flesta ska ha 80 procent av tidigare lön i ersättning från arbetslöshetsförsäkringen.

Socialdemokraterna prioriterar en aktiv jobbpolitik, en a-kassa som ger rimligt inkomstskydd och en fungerande sjukförsäkring. Tillsammans med en aktiv utbildningspolitik som rustar människor för att kunna ta de jobb som finns säkerställer vi att ingen människa ska behöva leva på ekonomiskt bistånd under längre tid än nödvändigt.

Uppdaterades senast: 17 juli 2019

Det här har vi gjort:

• byggt ut Kunskapslyftet så fler får chansen att utbilda sig
  • höjt den inkomstrelaterade ersättningen i a-kassan
  • infört 90-dagarsgaranti för att unga så att fler ska få chansen till jobb eller studier snabbare
  • barnbidraget höjs med 200 kr per månad från mars 2018.
  • Familjer som får ekonomiskt bistånd slipper också få sitt bistånd sänkt på grund av höjningen
  • över 300 000 fler personer är i arbete sedan regeringen tillträdde 2014.
  1. Trygghet är en förutsättning för ett jämlikt samhälle. Det kan inte skapas med skattesänkningar, nedskärningar och sänkta löner. Istället behöver vi samlas för att minska klyftorna, bryta segregationen, bekämpa brottsligheten och stärka sammanhållningen i hela landet.

2. Vi vill se ett starkare samhälle med mer resurser till skolan och sjukvården. Sverige ska vara ett modernt välfärdsland som bygger på sammanhållning. Det är så vi skapar ett tryggare Sverige.

3. Alla barn ska kunna växa upp under trygga förhållanden. Varje barn har rätt att växa och utvecklas efter sina egna förutsättningar och önskemål, oavsett bakgrund och familjens ekonomi. Vi socialdemokrater vill införa en familjevecka - en extra veckas ledighet per år för föräldrar.

4. En trygg och modern barnomsorg är öppen och tillgänglig oavsett när föräldrarna arbetar. Föräldrar som arbetar på kvällar, nätter och helger ska precis som alla andra kunna lämna sina barn i trygghet innan jobbpasset.

5. Vi värnar rätten att välja skola. Men vi vet också att skolan inte är som vilken annan marknad som helst. Syftet med svensk skola ska varken vara vinst eller religiös påverkan. Därför behöver regelverket kring de fristående skolorna stramas upp.

6. Fritidshemmen ska vara en självklar del av skoldagen. En trygg plats för kunskap, skapande, musik och idrott. En fritidsverksamhet av hög kvalitet kan både bidra till högre kunskaper och ge alla barn en meningsfull fritid.

7. För Socialdemokraterna handlar tillgänglighet om att forma ett samhälle där alla behövs och alla kan delta. Personer med funktionsnedsättning ska kunna vara fullt delaktiga i alla delar av det politiska, sociala, ekonomiska och kulturella livet. Så skapar vi ett starkare samhälle och ett tryggare Sverige.

8. Vinstjakten hör inte hemma i svensk välfärd. Resurser avsatta för välfärden ska användas till att förbättra skolresultaten och ge våra äldre och sjuka en trygg omsorg och vård – inte till stora vinstuttag.

9. Socialdemokraterna är ett feministiskt parti. Kvinnor och män ska ha samma möjligheter och rättigheter på alla livets områden. Män och kvinnor är och ska behandlas som jämlikar.

10. Förskolan ska vara lärorik och stimulerande för alla barn. Barngrupperna ska fortsätta minska så att barnen erbjuds en trygg miljö där behörig och kunnig personal har tid att se varje barn.