Högskola

Högskoleutbildning bidrar till utveckling, kunskap och tillväxt

I ett starkt samhälle finns universitet och högskolor av hög kvalitet i hela landet. En socialdemokratisk högskolepolitik är en regional och nationell tillväxtmotor som bidrar till jobb, bildning och innovation.

Minister för högre utbildning och forskning

Matilda Ernkranslänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster

Socialdemokraterna vill:

• möjliggöra för yrkesverksamma att växa och växla genom hela livet
  • öka antalet högskoleplatser i hela landet
  • förändra styr- och resurstilldelningssystemet för högre utbildning
  • höja kvaliteten i den högre utbildningen genom starkare forskningsanknytning, praktikmöjligheter och mer lärarledd tid
  • arbeta för att fler mår bra under sina studier

Fler platser och högre kvalitet i högskolan

När kunskapskraven höjs på arbetsmarknaden behöver vi investera i utbildning så att fler människor kan ta de jobb som växer fram. Så bygger vi ett tryggare Sverige. Högskoleutbildning bidrar till såväl tillväxt som människors utveckling, bildning, samhällsengagemang och kritiska tänkande.

Vi socialdemokrater vill att högskolor och universitet ska finnas i hela landet och att fler platser tillförs i takt med arbetsmarknadens ökade krav på högskoleutbildad arbetskraft. Alla lärosäten ska hålla hög klass på både utbildning och forskning. Högskolornas samverkan med arbetslivet ska stärkas.

För mer kunskap och tillväxt bygger vi nu ut högskolor och universitet i hela landet med tiotusentals platser. Samtidigt satsar vi på kvalitetsförstärkningar, mer undervisningstid och höjda forskningsanslag. Det är viktigt att alla människor ges likvärdiga möjligheter att gå vidare till högskoleutbildning, oavsett bakgrund.

Uppdaterades senast: 18 juli 2019

Det här har vi gjort:

• stärkt kvaliteten och ökat undervisningstiden i humanistiska och samhällsvetenskapliga utbildningar samt lärarutbildningarna
  • byggt ut antalet högskoleplatser över hela landet
  • höjt studiebidragsdelen i studiemedlet med 300 kr/månaden
  • Malmö högskola har tillförts resurser och blivit universitet
  • tillsatt en omfattande styr- och resursutredning.
  1. Grunden för vårt starka samhälle och våra barns framtid läggs i skolan. När vi investerar i skolan så investerar vi i vår gemensamma framtid. Sverige ska bli tryggare, med en bättre och mer jämlik kunskapsskola.

2. Ett generöst studiemedelssystem gör att människor med olika ekonomiska förutsättningar kan utbilda sig. Det är bra för såväl individen som samhället.

3. Utbildning lägger grunden för vår frihet och välfärd. I vårt starka och trygga Sverige konkurrerar vi med kunskap och innovation, inte låga löner och sämre anställningsvillkor.

4. Betyg ska visa elevernas kunskaper – inte vara ett konkurrensmedel för att skolor ska kunna locka till sig elever. Du ska kunna lita på betygssättningen, den ska vara likvärdig och inte skilja sig från skola till skola.

5. Folkbildning är en viktig del för ett livslångt lärande. En oberoende folkbildning är en central del i den socialdemokratiska politiken för bildning, utbildning, demokrati och kultur.

6. Folkhögskolans potential att utveckla människor är enorm. Av egen kraft och tillsammans med andra kan folkhögskolan bidra till människors behov av att hitta nya vägar i livet. Utbildning och bildning gör Sverige starkare.

7. En avslutad gymnasieutbildning är den bästa försäkringen mot arbetslöshet. Därför behöver avhoppen från gymnasiet minska och fler elever lämna gymnasieskolan med fullständiga betyg.

8. Lärare ska ha goda arbetsvillkor och rätt förutsättningar att bedriva undervisning av hög kvalitet. De ska kunna fokusera på att planera, genomföra och följa upp undervisningen i en skola som präglas av trygghet och studiero.

9. Läxor bidrar till ökad kunskap men kan också tydliggöra ojämlika hemförhållanden. Alla elever ska därför få hjälp med läxläsningen, oberoende av föräldrarnas bakgrund eller ekonomiska situation.

10. De nationella proven ska vara rättssäkra för eleverna och stödja lärarna i deras bedömning och betygssättning.