Religiösa friskolor
Religiös påverkan hör inte hemma i skolan
Alla skolor i Sverige ska vara bra skolor, med fokus på kunskap och bildning – inte religiös påverkan.
Därför vill vi förbjuda att nya religiösa friskolor etableras. Egentligen vill vi förbjuda dessa skolor helt och hållet, men eftersom det inte finns en majoritet för det i Riksdagen så inför vi istället tydligare krav och skärpta regler.
Socialdemokraterna vill
- förbjuda religiösa friskolor.
Förslag för tydligare krav och skärpta regler för religiösa friskolor:
- ett demokrativillkor införs i prövningen så att aktörer som förespråkar våld, diskriminering eller påverkan mot vårt demokratiska styrelseskick aldrig får driva skola
- ett förslag om stopp för nya konfessionella friskolor har lagts fram
Samhället ska ta tillbaka den demokratiska kontrollen över skolan
Skolan ska handla om kunskap och bildning – inte om religiös fostran. De senaste åren har vi sett exempel på skolor som i religionens namn separerar flickor och pojkar, knappt undervisar om sex- och samlevnad och jämställer evolutionen med skapelsemyter. Vi vet också att kopplingar förekommit mellan exempelvis skolverksamhet och den våldsbejakande islamistiska miljön. Det är oacceptabelt.
I svensk skola ska alla barn vara fria att forma sin egen uppfattning och framtid. Ingen ska tvingas delta i konfessionella inslag eller nekas undervisning om exempelvis evolutionsteorin eller sex- och samlevnad.
Religiös påverkan hör inte hemma i skolan. Samhället behöver ta tillbaka den demokratiska kontrollen över skolan. Alla skolor i Sverige ska vara bra skolor, med fokus på kunskap och bildning – inte religiös påverkan.
Det här har vi gjort
- skärpt kraven på kontroll på att barn som inte vill delta i konfessionella inslag ska erbjudas andra aktiviteter
- infört krav på att huvudmannen ska anmäla skolans inriktning till skolregistret.
- presenterat ett lagförslag om att införa etableringsstopp för fristående skolor och fristående fritidshem med konfessionell inriktning
- skärpt ägar- och ledningsprövningen med krav på insikt, lämplighet och ekonomiska förutsättningar för den som vill bedriva skolverksamhet
- förtydligat i läroplanen att utbildningen och undervisningen inte ska dela upp barn och elever utifrån könstillhörighet och förtydligat ansvaret att arbeta för jämställdhet
- infört ökade möjligheter att stänga skolor med allvarliga brister.
Uppdaterades senast: