Friskolor

Vi vill stoppa vinstjakten i skolan

Vi värnar rätten att välja skola. Men vi vet också att skolan inte är som vilken annan marknad som helst. Syftet med svensk skola ska varken vara vinst eller religiös påverkan. Därför behöver regelverket kring de fristående skolorna stramas upp.

Socialdemokraterna vill:

• skolan ska inte vara någon marknad
  • förbjuda religiösa friskolor
  • att skattepengar som är avsedda för skolan stannar i skolan
  • ha en gemensam antagning till alla skolor, oavsett driftsform. Kötid ska inte vara ett urvalskriterium
  • se krafttag mot glädjebetygen och förbjuda skolreklam
  • stoppa överetableringen av skolor och ge kommunerna långsiktiga planeringsförutsättningar

Ordning och reda i skolsystemet

Vi värnar rätten att välja skola och vill se en ökad mångfald av pedagogiska inriktningar. Många fristående skolor håller hög kvalitet och har nöjda elever och föräldrar. Men regelverket kring de fristående skolorna behöver skärpas och vinstjakten stoppas. Det är dags att göra upp med den naiva syn på avregleringar och konkurrens inom skolan som främst Moderaterna stått för i decennier och som Sverigedemokraterna nu köpt rakt av.

Att driva skola är inte som att driva vilken annan verksamhet som helst. Det innebär ett ansvar över barn och ungas framtid, över miljontals kronor i skattepengar och innefattar myndighetsutövning. En elev kan inte reklamera och få tillbaka en misslyckad utbildning.

I dag gör vinstdrivande friskolekoncerner vinst på att ha lägre lärartäthet, sämre löner och färre specialpedagoger. Flera skolor har gått i konkurs efter överetablering och misskötsel. Tusentals elever har plötsligt stått utan skola. Det är inte acceptabelt. Syftet med svensk skola ska aldrig vara vinst eller religiös påverkan.

Socialdemokraterna vill skapa ett starkt samhälle med ordning och reda i skolsystemet. Skattemedel avsedda för skolan ska gå till våra barns utbildning – inte till vinstjakt.

Uppdaterades senast:

Det här har vi gjort:

• infört en ägarprövning, så att kriminella och oseriösa aktörer inte ska kunna få tillstånd att driva skola
  • infört meddelarfrihet för alla anställda, oavsett driftsform
  • lagt fram förslag för att stoppa vinstjakten i friskolesektorn som dock röstades ner i riksdagen
  • möjliggjort för fristående skolor att ta emot fler nyanlända elever
  1. Fritidshemmen ska vara en självklar del av skoldagen. En trygg plats för kunskap, skapande, musik och idrott. En fritidsverksamhet av hög kvalitet kan både bidra till högre kunskaper och ge alla barn en meningsfull fritid.

Läs mer om Fritidshem
  2. Vinstjakten hör inte hemma i svensk välfärd. Resurser avsatta för välfärden ska användas till att förbättra skolresultaten och ge våra äldre och sjuka en trygg omsorg och vård – inte till stora vinstuttag.

Läs mer om Vinst i välfärden
  3. Förskolan ska vara lärorik och stimulerande för alla barn. Elevgrupperna ska fortsätta minska så att barnen erbjuds en trygg miljö där behörig och kunnig personal har tid att se varje barn.

Läs mer om Förskola
  4. Lärare ska ha goda arbetsvillkor och rätt förutsättningar att bedriva undervisning av hög kvalitet. De ska kunna fokusera på att planera, genomföra och följa upp undervisningen i en skola som präglas av trygghet och studiero.

Läs mer om Lärare
  5. Läxor bidrar till ökad kunskap men kan också tydliggöra ojämlika hemförhållanden. Alla elever ska därför få hjälp med läxläsningen, oberoende av föräldrarnas bakgrund eller ekonomiska situation.

Läs mer om Läxor
  6. De nationella proven ska vara rättssäkra för eleverna och stödja lärarna i deras bedömning och betygssättning.

Läs mer om Nationella prov
  7. Rektorer och skolledare ska ha tid och kompetens för sitt viktigaste uppdrag – det pedagogiska ledarskapet. Det krävs för trygga och likvärdiga skolor med fokus på kunskap.

Läs mer om Rektorer
  8. Sverige har haft ett av de mest högpresterande och jämlika skolsystemen i världen – dit ska vi nå igen. Därför satsar vi på skolan. Nu jobbar 33 600 fler i skolan och kunskaperna ökar i alla internationella mätningar. Men mer behöver göras för att alla skolor ska vara bra skolor.

Läs mer om Skola
  9. Ett generöst studiemedelssystem gör att människor med olika ekonomiska förutsättningar kan utbilda sig. Det är bra för såväl individen som samhället.

Läs mer om Studiemedel
  10. Utbildning lägger grunden för vår frihet och välfärd. I vårt starka och trygga Sverige konkurrerar vi med kunskap och innovation, inte låga löner och sämre anställningsvillkor.

Läs mer om Utbildning