Friskolor

Vi vill stoppa vinstjakten i skolan

Vi värnar rätten att välja skola. Men vi vet också att skolan inte är som vilken annan marknad som helst. Syftet med svensk skola ska varken vara vinst eller religiös påverkan. Därför behöver regelverket kring de fristående skolorna stramas upp.

Utbildningsminister

Anna Ekströmlänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster

Skola är ingen marknad

• Socialdemokraterna vill:
  • förbjuda religiösa friskolor
  • att skattepengar som är avsedda för skolan stannar i skolan
  • ha en gemensam antagning till alla skolor, oavsett driftsform. Kötid ska inte vara ett urvalskriterium
  • se krafttag mot glädjebetygen och förbjuda skolreklam
  • stoppa överetableringen av skolor och ge kommunerna långsiktiga planeringsförutsättningar.

Ordning och reda i skolsystemet

Vi värnar rätten att välja skola och vill se en ökad mångfald av pedagogiska inriktningar. Många fristående skolor håller hög kvalitet och har nöjda elever och föräldrar. Men regelverket kring de fristående skolorna behöver skärpas och vinstjakten stoppas. Det är dags att göra upp med den naiva syn på avregleringar och konkurrens inom skolan som främst Moderaterna stått för i decennier och som Sverigedemokraterna nu köpt rakt av.

Att driva skola är inte som att driva vilken annan verksamhet som helst. Det innebär ett ansvar över barn och ungas framtid, över miljontals kronor i skattepengar och innefattar myndighetsutövning. En elev kan inte reklamera och få tillbaka en misslyckad utbildning.

I dag gör vinstdrivande friskolekoncerner vinst på att ha lägre lärartäthet, sämre löner och färre specialpedagoger. Flera skolor har gått i konkurs efter överetablering och misskötsel. Tusentals elever har plötsligt stått utan skola. Det är inte acceptabelt. Syftet med svensk skola ska aldrig vara vinst eller religiös påverkan.

Socialdemokraterna vill skapa ett starkt samhälle med ordning och reda i skolsystemet. Skattemedel avsedda för skolan ska gå till våra barns utbildning – inte till vinstjakt.

Uppdaterades senast: 09 juni 2020

Det här har vi gjort:

• infört en ägarprövning, så att kriminella och oseriösa aktörer inte ska kunna få tillstånd att driva skola
  • infört meddelarfrihet för alla anställda, oavsett driftsform
  • presenterat förslag som skulle stoppa vinstjakten i friskolesektorn
  • möjliggjort för fristående skolor att ta emot fler nyanlända elever.
  1. Fritidshemmen ska vara en självklar del av skoldagen. En trygg plats för kunskap, skapande, musik och idrott. En fritidsverksamhet av hög kvalitet kan både bidra till högre kunskaper och ge alla barn en meningsfull fritid.

Läs mer om Fritidshem
  2. Vinstjakten hör inte hemma i svensk välfärd. Resurser avsatta för välfärden ska användas till att förbättra skolresultaten och ge våra äldre och sjuka en trygg omsorg och vård – inte till stora vinstuttag.

Läs mer om Vinst i välfärden
  3. Förskolan ska vara lärorik och stimulerande för alla barn. Barngrupperna ska fortsätta minska så att barnen erbjuds en trygg miljö där behörig och kunnig personal har tid att se varje barn.

Läs mer om Förskola
  4. Trygghet är en förutsättning för ett jämlikt samhälle. Det kan inte skapas med skattesänkningar, nedskärningar och sänkta löner. Istället behöver vi samlas för att minska klyftorna, bryta segregationen, bekämpa brottsligheten och stärka sammanhållningen i hela landet.

Läs mer om Trygghet
  5. Vi vill se ett starkare samhälle med mer resurser till skolan och sjukvården. Sverige ska vara ett modernt välfärdsland som bygger på sammanhållning. Det är så vi skapar ett tryggare Sverige.

Läs mer om Välfärd
  6. Några av de vanligaste skälen till att människor får ekonomiskt bistånd är arbetslöshet och sjukdom. Därför ska vi nå EU:s lägsta arbetslöshet till år 2020. Med fler i jobb får vi råd med en välfärd att vara stolta över. Så skapar vi ett starkare samhälle och ett tryggare Sverige.

Läs mer om Ekonomiskt bistånd
  7. En avslutad gymnasieutbildning är den bästa försäkringen mot arbetslöshet. Därför behöver avhoppen från gymnasiet minska och fler elever lämna gymnasieskolan med fullständiga betyg.

Läs mer om Gymnasieskola
  8. I ett starkt samhälle finns universitet och högskolor av hög kvalitet i hela landet. En socialdemokratisk högskolepolitik är en regional och nationell tillväxtmotor som bidrar till jobb, bildning och innovation.

Läs mer om Högskola
  9. Lärare ska ha goda arbetsvillkor och rätt förutsättningar att bedriva undervisning av hög kvalitet. De ska kunna fokusera på att planera, genomföra och följa upp undervisningen i en skola som präglas av trygghet och studiero.

Läs mer om Lärare
  10. Läxor bidrar till ökad kunskap men kan också tydliggöra ojämlika hemförhållanden. Alla elever ska därför få hjälp med läxläsningen, oberoende av föräldrarnas bakgrund eller ekonomiska situation.

Läs mer om Läxor