Tio krav för att stoppa dödsolyckor på arbetsplatser

Socialdemokraterna vill införa en nödbroms för dödsolyckor på Sveriges arbetsplatser. Därför går nu partiet fram med tio krav på SD-regeringen för att stoppa dödsolyckorna. Det meddelade Tobias Baudin och Teresa Carvalho på en pressträff i riksdagen den 15 februari 2024.

placeholder

2023 var ett nattsvart år på svensk arbetsmarknad med det högsta antalet dödsolyckor på arbetsplatser på över tio år. Totalt dog 65 personer på jobbet. 2024 det har börjat lika mörkt med en dyster nivå på nära en dödsolycka i veckan.

– Utvecklingen är fruktansvärd, så här ska det inte få vara i Sverige. Det går att lägga politiska förslag som kan göra skillnad, som kan hejda olyckor och dödsfall, säger partisekreterare Tobias Baudin.

Socialdemokraterna lägger nu fram tio skarpa krav för att få stopp på dödsolyckor på svenska arbetsplatser.

– Den här typen av händelser är horribla från början till slut, och nu måste SD-regeringen agera för att 2024 ska bli en vändpunkt, säger Teresa Carvalho, S gruppledare i arbetsmarknadsutskottet.

Regeringen har gett Arbetsmiljöverket i uppdrag att se över hur fler att ta sig an uppdrag som lokala skyddsombud. Socialdemokraterna delar helt bilden att det behövs fler skyddsombud, men att frångå ordningen där facken i första hand utser skyddsombud beskriver Carvalho som en katastrof för tryggheten på svenska arbetsplatser. Därför är ett av kraven att inte försvaga de lokala skyddsombuden.

Socialdemokraternas tio krav på SD-regeringen:

1. Fler inspektörer och inspektioner
  2. Hårdare tag mot arbetsmiljöbrott
  3. Utökad tillträdesrätt och mer resurser till regionala skyddsombud
  4. Kriskommission mot olyckorna inom byggbranschen
  5. Behovsprövning vid arbetskraftsinvandring
  6. Sanktioner vid bristande arbetsmiljöarbete
  7. Begränsa antalet underleverantörer
  8. Sanktioner om skyddsombud utestängs
  9. Svartlista fuskande företag
  10. Försvaga inte de lokala skyddsombuden

Se i efterhand pressträffen här: