Gå till innehåll

Jämlikhet, jämställdhet och rättvisa

Alla ska ha samma rättigheter och möjligheter.
Kön, bakgrund eller vem du är ska inte påverka.

Du ska bli behandlad rättvist i vardagen,
på jobbet och i samhället.
Men diskriminering, rasism och ojämlikhet
finns fortfarande kvar i Sverige.
Därför behövs en politik
som stärker rättvisa, frihet och respekt för alla.

Samhället ska bli mer jämlikt och jämställt.
Alla ska bli behandlade lika
och ha samma möjligheter.

Vi ska med stor kraft stoppa
diskriminering, rasism och hatbrott.
Samtidigt måste rättigheterna stärkas
för grupper som riskerar att hamna i utanför.
Vårt mål är ett samhälle
där frihet och rättvisa är för alla
i vardagen och inte bara i lagen.

Det här vill Socialdemokraterna:

Öka arbetet mot rasism och diskriminering
i hela samhället.
Ansvar och metoder ska vara tydligare.

Arbeta mer med utbildning
och med att straffa dem som gör
antisemitiska eller islamofobiska handlingar.

Kvinnor och män ska ha samma makt,
möjligheter och villkor.

Öka kvinnors ekonomiska självständighet
och trygghet i samhället.

Skydda och öka tryggheten för HBTQ+-personer
i hela samhället.

Öka tryggheten för grupper som får hot och våld.

Utveckla arbetet för ökad respekt av
de mänskliga rättigheterna både i Sverige
och internationellt.

Se till att lagar och myndigheter skyddar alla lika
och att diskriminering får konsekvenser.
Alla ska behandlas lika både i vardagen och i lagen.

Uppdaterades senast:

Socialdemokraterna
PES (The Party of European Socialists)

Kontakta oss >>
Socialdemokraterna
Partistyrelsens kansli
105 60 Stockholm

Organisationsnummer: 802003-1145

Om oss >>
Vi är över 80 000 partimedlemmar och finns i alla Sveriges kommuner, tillsammans bygger vi ett starkare Sverige.