Jobb och arbetsmarknad
Att ha ett jobb är grunden för trygghet
och frihet i vardagen.
Du ska kunna leva på din lön,
känna dig säker på jobbet.
Att jobba ska löna sig.
Men idag är många utan arbete
samtidigt som oseriösa arbetsgivare
gör villkoren för arbetsmarknaden sämre.
Därför behövs fler jobb, ordning och reda
och en arbetsmarknad som fungerar för alla.
Fler ska arbeta och arbetslösheten ska minska.
Vi ska nå vårt mål med kloka investeringar,
utbildning och en aktiv politik.
Tryggheten på jobbet ska bli starkare
och allt fusk ska stoppas.
Starka kollektivavtal är den svenska modellen.
Så ska det fortsätta att vara.
Arbetsmarknaden ska fungera.
Det ska löna sig att arbeta
och seriösa företag ska konkurrera på lika villkor.
Det här vill Socialdemokraterna:
Vi ska ge mer resurser till välfärd, infrastruktur
och utbildning för att minska arbetslösheten.
Fler och bättre utbildningar
i de yrken som samhället behöver.
Bättre möjligheter att byta yrke.
Myndigheten Arbetsförmedlingen
ska finnas på fler platser i landet.
Tydliga krav på att den som kan arbeta
också ska arbeta.
Öka tryggheten för den som är utan arbete
och förbättra möjligheterna till att få ett nytt jobb.
Vi ska ha starka kollektivavtal
och ordning och reda på arbetsmarknaden.
Minska olyckorna på arbetsplatser
med tydligare krav och bättre kontroller.
Ge fler unga personer möjlighet att få jobb
genom utbildning och praktik.
Löner och villkor får inte vara sämre
än för svenska arbetare.
Det ska bli lättare
för företag som följer lagar och regler
att växa och anställa personal.
Uppdaterades senast: