Gå till innehåll

Migration och flyktingpolitik

Vill du att Sverige ska vara ett land
där alla som bor här kan prata svenska
och har ett jobb att gå till?

Så är det inte idag.

För att bryta segregationen
och öka tryggheten i ditt bostadsområde
krävs en bättre politik kring migration.
Vi ska ha tydliga krav på den som är ny i landet.
Vi ska prioritera ordning och reda
där vi kan bygga en starkare i samhället
för alla.

Integrationen ska fungera bättre och gå snabbare.
Det ska vara tydliga krav på arbete, språk
och det egna ansvaret.
Migrationen ska vara hållbar
och fungera under lång tid.
Den ska bidra till vårt samhälle.

Det ska inte finnas några utsatta områden.
I dessa områden ska staten och samhället
arbeta för att stoppa problemen.
Ingen ska vara utanför vårt samhälle.

Målen är att hela Sverige ska vara tryggt
och att Sverige ska vara ett samhälle.
Målet är också att stoppa de ekonomiska brotten.

Det här vill Socialdemokraterna:

Vi ska skydda rätten till asyl.
Samtidigt ska vår migrationspolitik
följa EU:s minsta nivåer.

Avskaffa eget boende för asylsökande, EBO.
Staten ska i stället ha boenden för mottagande
för att stoppa segregation och trångboddhet.

Personer som vill bo i Sverige
ska få tillstånd för etablering med krav på
kunskaper i svenska och samhällskunskap.
Detta för att integrationen ska gå snabbare
för att kunna få svenskt medborgarskap.

Skapa en jobbtrappa med målet
att personen ska kunna försörja sig själv.
Alla som får försörjningsstöd
måste vara med i aktiviteter
som ska öka möjligheten att få ett arbete.

Staten ska ansvara för att identifiera
och att avskaffa utsatta områden.

Migrationsverket måste korta tiden
för sitt arbete med olika ansökningar.
En person ska fortare få svar på
till exempel ansökan om medborgarskap.

Invandring för att arbeta i Sverige
ska prövas mot de behov som finns i samhället.
Detta för att stoppa att personer blir utnyttjade
och för att stoppa orättvis konkurrens.

Vi ska ha nationella krav på kunskap i svenska
för personal i förskola och äldreomsorg.

Ökad kvalitet i SFI med fler timmar med lärare.
Utbildningen ska också ha praktik i ett yrke.

Vi ska arbeta mer med personer som inte fått asyl
att de ska resa tillbaka till sitt hemland.

Vi ska arbeta särskilt med utländska kvinnor i Sverige
så att de får arbete,
till exempel med extra tjänster i vård och omsorg.

Uppdaterades senast:

Socialdemokraterna
PES (The Party of European Socialists)

Kontakta oss >>
Socialdemokraterna
Partistyrelsens kansli
105 60 Stockholm

Organisationsnummer: 802003-1145

Om oss >>
Vi är över 80 000 partimedlemmar och finns i alla Sveriges kommuner, tillsammans bygger vi ett starkare Sverige.