Gå till innehåll

Sjukvård, hälsa och omvård

Du ska kunna lita på att du får den vård
du behöver när du behöver den.
Det ska inte vara den som betalar mest
som ska få vård.

I delar av vår välfärd idag är köerna långa
och det är brist på personal.
Det finns också flera exempel på oseriösa företag
som fått samhällets uppdrag att sköta tjänster
inom välfärden.
Därför behövs en starkare vård och omsorg
där kvalitet, trygghet och rättvisa är prioriterade,
där DU är prioriterad.

Vården ska bli mer tillgänglig med kortare väntetider
och bättre vårdcentraler

Det ska vara tydligt att den som behöver vård
ska få vård, inte den som kan betala mest.

De oseriösa företag och kriminella
som arbetat i välfärden ska stoppas.
Skattepengar till vård är för vården
och inte för oseriösa företag eller kriminella.

Vi ska ha en tryggare äldreomsorgen med hög kvalitet.

Det här vill Socialdemokraterna:

Du ska få vård när du behöver den.
Din ekonomi ska inte påverka.

Anställa fler, bättre villkor för personalen
och öka antalet platser inom vården
så att du får vård snabbare.

Du ska få träffa samma läkare varje gång
du besöker din vårdcentral.
Det skapar kontinuitet och trygghet.

Vi behöver fler vårdcentraler i hela landet.

Det ska inte finnas några oseriösa företag
som sänker kvaliteten i vården.

Inga kriminella företag i vård och omsorg.

Pengarna ska användas till patienter,
inte till fusk eller vinster.

Öka stödet, särskilt för barn och unga.

Fler personal, bättre villkor
och högre kvalitet för en trygg ålderdom.

Skapa trygghet och kontinuitet inom hemtjänsten.

LSS, lagen om särskilt stöd och service,
ska fungera lika över hela landet.
Personlig assistans ska vara trygg och följa lagar.

Många har inte råd med tandläkare.
Tandvård ska därför ha ett högkostnadsskydd
på samma sätt som sjukvård och hälsovård.
De äldre ska först få det nya högkostnadsskyddet.

Unga upp till 23 år ska igen få fri tandvård.
Ett tandvårdsstöd ska finnas för personer upp till 29 år.

Utveckla vården för kvinnor.
Fortsätta stärka rätten till abort.

Göra vården mer tillgänglig med smarta digitala lösningar.

Apotek och mediciner ska finnas i hela landet.

Tidigt stöd och tillgänglig vård för att hjälpa
missbrukare att bryta sitt beroende.

Fortsätta arbetet med vaccinationer.

Uppdaterades senast:

Socialdemokraterna
PES (The Party of European Socialists)

Kontakta oss >>
Socialdemokraterna
Partistyrelsens kansli
105 60 Stockholm

Organisationsnummer: 802003-1145

Om oss >>
Vi är över 80 000 partimedlemmar och finns i alla Sveriges kommuner, tillsammans bygger vi ett starkare Sverige.