Skola och utbildning
Skolan ska ge varje barn och elev
en rättvis chans att lyckas.
Barnets bakgrund ska inte påverka.
Idag ser vi att många inte klarar av skolan
på grund av stora och oroliga klasser
och friskolornas jakt på vinster.
Skillnaderna mellan skolor är stora idag
och många elever får inte det stöd de behöver.
Du ska kunna lita på att skolan har hög kvalitet
och att pengarna går till undervisning,
inte till vinster.
Därför behöver vi en skola
där det viktigaste är kunskap, trygghet
och rättvisa.
Elevers behov ska styra skolan.
Resurserna ska användas till fler lärare,
bättre undervisning och ökad ro för studier.
Vi vill att klasserna ska vara mindre för små barn.
Vi ska använda pengarna från vinsterna för friskolor
och anställa fler lärare.
Skolan ska vara lika för alla
så att alla elever får samma chans att lyckas.
All utbildning, från förskola till utbildning för vuxna,
ska ha samma höga kvalitet
och möta de behov som finns i samhället.
Det här vill Socialdemokraterna:
Storleken på klasserna ska minska
och skolorna ska ha fler lärare,
särskilt för de yngsta barnen.
Varje elev måste få rätt stöd.
Förbjud skolföretagen att ta ut vinst.
Skattepengarna är för undervisning, lärare och elever.
Klassrummen ska vara trygga miljöer
där elever kan fokusera på att studera
och nå målen för kunskap.
Skolan ska använda sina resurser
för elever som behöver mest stöd.
Skolan ska inte vara styrd av marknaden eller vinster.
Skolorna ska anställa fler lärare.
Lärarens roll som ledare måste bli starkare.
Förskola och fritidshem ska vara ett bättre stöd
för eleverna under hela skoldagen.
Förbud mot religiösa friskolor.
Högre krav på alla fristående skolor.
Fler elever ska få stöd i tid av elevhälsan
så att de kan klara skolan.
Utveckla betygssystemet så att betygen är
mer lika mellan olika skolor och i hela landet.
Fler yrkesutbildningar på gymnasiet.
Gymnasiet ska samarbeta mer med arbetsmarknaden
för att göra det lättare för unga
att få jobb när de har slutat studera.
Utveckla vuxenutbildningen
så att fler kan byta yrke senare i livet.
Utveckla universitet och högskolor i hela landet.
CSN ska fungera bra
så att fler har råd att studera.
Öka möjligheten till utbildning och bildning i hela landet.
Uppdaterades senast: