Gå till innehåll

Socialförsäkringar

Du ska kunna känna trygghet när livet
inte blir som du har planerat.
Blir du sjuk, behöver vara hemma med barn
eller ta hand om din familj
ska det finnas ett skydd som fungerar.

Socialförsäkringarna är för din trygghet i vardagen
och de ska fungera lika för alla.
Därför behöver systemen vara rättvisa, pålitliga
och tillräckliga för att kunna leva.

Vi vill stärka socialförsäkringarna så att fler
får ett tryggt skydd vid sjukdom
och i livet med familjen.
Det ska alltid löna sig att arbeta.
Men livet ska också vara tryggt
om och när du inte kan jobba.

Ersättningarna ska bli mer rättvisa.
Systemen ska vara enkla att förstå
och de ska fungera bra i praktiken.

Det här vill Socialdemokraterna:

Vi ska ta bort karensdagen.
Det är ett orättvist avdrag på lönen
som drabbar dem som inte kan arbeta hemifrån.

Fler ska få rätt stöd och ersättning vid sjukdom.

Öka tryggheten så att ekonomin fungerar
även när du är sjuk.

Reglerna i sjukförsäkringen måste bli bättre
så att alla som har rätt att få ersättning
ska få ersättning.

Du ska kunna vara hemma med sjukt barn
utan att riskera din ekonomi.

Ge bättre möjlighet att kombinera arbete
och ett liv med familj.

Förbättra socialförsäkringen så att den är lika för alla.

Uppdaterades senast:

Socialdemokraterna
PES (The Party of European Socialists)

Kontakta oss >>
Socialdemokraterna
Partistyrelsens kansli
105 60 Stockholm

Organisationsnummer: 802003-1145

Om oss >>
Vi är över 80 000 partimedlemmar och finns i alla Sveriges kommuner, tillsammans bygger vi ett starkare Sverige.