Gå till innehåll

Socialtjänst och stöd

Alla ska kunna få stöd när livet är som svårast.
Så ska det vara oavsett om det är barn som far illa,
missbruk eller ekonomiska problem.
Socialtjänsten ska finnas där tidigt.
Den ska vara trygg och fungera i hela landet.

Men systemet fungerar inte alltid bra idag.
Resurserna är för små
och skillnaderna mellan kommuner är stora.
Sverige behöver därför en starkare socialtjänst
som ger stöd och ställer krav.

Socialtjänsten ska få mer resurser
så att fler får hjälp i tid.
Barn och unga måste få bättre skydd.

Vi ska också öka kontrollen
för att stoppa det som fungerar dåligt.
Vi ska stoppa oseriösa företag som ger stöd.
Alla insatser, alla stöd ska vara tidiga,
tydliga och samordnade.
Våra mål är att bryta sociala problem innan de är stora
och att alla som behöver stöd ska få det.

Det här vill Socialdemokraterna:

Ge mer resurser och bättre möjligheter
att arbeta förebyggande, innan problemen blir stora.

Barn och unga som far illa ska få stöd tidigt
och de ska skyddas från kriminalitet.

Mer tillsyn och högre kvalitet av HVB-hem och SIS-hem.
Bättre kontroll av företag som driver dessa hem.

Oseriösa företag och kriminella ska inte få
ordna verksamheter för barn och unga.

Bättre samarbete mellan socialtjänst, skola, polis
och andra myndigheter.

Ge familjer stöd tidigt
för att förebygga problem och utanförskap.

Ekonomiskt bistånd ska vara tillfälligt.
Målet är att personen så småningom
ska kunna arbeta och försörja sig själv.

Ha tydliga krav och ge stöd
som hjälper fler att börja arbete.

Öka tryggheten och kvaliteten i vård och stöd
för personer som missbrukar droger eller alkohol
och lever i en utsatt situation.

Uppdaterades senast:

Socialdemokraterna
PES (The Party of European Socialists)

Kontakta oss >>
Socialdemokraterna
Partistyrelsens kansli
105 60 Stockholm

Organisationsnummer: 802003-1145

Om oss >>
Vi är över 80 000 partimedlemmar och finns i alla Sveriges kommuner, tillsammans bygger vi ett starkare Sverige.