Det är dags att ta ställning! - Socialdemokraterna

Det är dags att ta ställning!

Ska EU vara till för dig som jobbar? Eller ska lönedumpning och otrygga arbetsplatser tillåtas i Sverige? Det avgör du i EU-valet 26 maj.

Bild för -

Varför är det viktigt med schyssta villkor i EU? Johan Danielsson, andra kandidat i EU-valet 2019

“Som valarbetare för Socialdemokraterna får man möta tusentals människor. Den kontakten mellan medborgare och politiskt aktiva är både viktig och spännande.” – Lara 20 år

Att vara ute och samtala med människor, för att tillsammans med andra påverka hur Europa och EU-samarbetet ska fungera i framtiden, är otroligt stimulerande och viktigt.  Gör därför som Lara och engagera dig redan idag! Det här kan du göra som valarbetare:

Delta i samtalskampanjen – anmäl dig till lokala kampanjaktiviteter, samtala med väljare där du bor och informera om EU-valet och varför man ska rösta på oss.

Ta ställning digitalt – berätta för vänner på digitalt varför du är socialdemokrat, ta debatten i kommentarsfälten och följ Socialdemokraterna på sociala medier.

Skola dig – Lära dig mer om EU och valet så att du kan få fler att rösta på Socialdemokraterna den 26 maj.

Redo att kampanja redan idag? Ladda ner och skriv ut flyern här!

Bli valarbetare!

Ett EU som står på arbetstagarens sida

Vi vill att EU stärker sitt arbete för att människor inte ska utnyttjas på arbetsmarknaden, utsättas för livsfaror på jobbet eller ha svårt att hävda sin rätt gentemot företag som utnyttjar sin arbetskraft och struntar i regler och lagar.

Moderaterna och Sverigedemokraterna däremot tycker att företagens ekonomiska intressen går före. Människor ska inte dö av sina jobb. Ingen ska utsättas för ämnen som kan ge cancer eller riskerar möjligheten att skaffa barn. Fler kvinnor än män tvingas av hälsoskäl avsluta sitt arbetsliv i förtid. Vi vill se starkare regler för en bra arbetsmiljö.

Kvinnor och män ska ha lika möjligheter att kunna arbeta längre utan risk för ohälsa. De som orsakar människor lidande och orättvis behandling ska ta sitt ansvar. I valet mellan marknad och människa står vi på människors sida. Det gör inte Moderaterna och Sverigedemokraterna.

Heléne Fritzon
Jag är Socialdemokraternas huvudföreträdare i valet till Europaparlamentet. Mina prioriteringar är först och främst att mota högerextremismen samt att driva på för fler schyssta jobb och ett bättre klimat.

Heléne Fritzon

Alla nyheter om EU-valet

En röst på Socialdemokraterna i EU-valet är en röst för:

1. Grundläggande demokratiska värderingar och rättigheter i Europa.
  2. Fler schyssta jobb.
  3. En offensiv miljö- och klimatpolitik.
  4. Minskade klyftor och ett rättvisare Europa.
  5. Krafttag mot gränsöverskridande brottslighet.

Läs mer om vår EU-politik

Demokrati och högerextremism

• Vi vill att EU verkligen ska ta fajten mot extremism oavsett om det är högerextremism eller religiös fundamentalism så ska EU vara garant mot alla krafter som vill inskränka på vår demokrati och våra rättigheter. Där behövs ett handlingskraftigt EU!
  • En ökad jämställdhet, där alla kvinnor har rätt att bestämma över sin egen kropp.
  • Ett mer socialt Europa där grundläggande mänskliga och demokratiska rättigheter är självklara.

Jobb, trygghet och välstånd

• Schyssta löner - ingen ska utnyttjas.
  • Konkurrens på lika villkor – inte genom lönedumpning och usel arbetsmiljö.
  • Säkerhet - ingen ska dö eller bli sjuk på jobbet.
  • EU ska se till att inga oseriösa aktörer ska försämra för människor som arbetar. EU ska skapa mer välstånd och vara till för svenska löntagare. Vi ska inte ha lönedumpning och otrygga arbetsplatser!

Klimatet

• Tuffa krav och höga klimatmål som gäller i hela Europa och där EU går före internationellt
  • Ställa de största företagen till svars! EU ska utkräva ansvar av de globala jätteföretagen som står för nästan alla utsläpp.
  • Sverige är ett miljöland i framkant men själva är vi små. EU måste kunna sätta tuffa krav mot stora utsläppare och göra det lätt för vanliga människor som du och jag att göra klimatsmarta val.
  • Att det ska vara enklare att resa klimatsmart. Det är bra att vi vill resa, EU måste driva på för att det blir enklare att ta tåget och driva på omställningen av flygets utsläpp.
Maila det här citatet Måste vara en giltig e-postadress.