Efter valet – detta har hänt - Socialdemokraterna

Efter valet – detta har hänt

Socialdemokraterna gick till val på att bryta blockpolitiken. Stefan Löfven har sedan han tillträdde som partiordförande klargjort att han eftersträvar mer av samarbete i mitten av svensk politik. På den här sidan håller vi dig uppdaterad kring regeringsbildningen. Sidan uppdateras löpande.

Votering i riksdagen

Läs den debattartikel om regringsfrågan som Stefan Löfven skrev innan valet på dn.se ->

Sedan valet har följande hänt

9 september
  • I valet 2018 blir de rödgröna återigen större än Alliansen, och Socialdemokraterna blir än en gång största parti med god marginal.
  • Stefan Löfven meddelar att han sitter kvar som statsminister – men att Sverige nu skulle behöva blocköverskridande regeringssamarbete och att regeringen under tiden av parlamentarisk osäkerhet i praktiken kommer att verka som en övergångsregering.
24 september
  • Allianspartierna och Sverigedemokraterna frångår riksdagens praxis genom att välja moderaten Andreas Norlén till talman. Det vanliga har varit att talmannen kommer från antingen största parti eller största partikonstellation. Nu väljs istället en talman från det mindre blocket och det näst största partiet tack vare stöd från Sverigedemokraterna.
25 september
  • Allianspartierna och Sverigedemokraterna gör återigen gemensam sak och röstar bort Stefan Löfven från statsministerposten.
  • S-Mp regeringen blir formellt en övergångsregering.
2 oktober
  • Talmannen ger moderatledaren Ulf Kristersson uppdraget att undersöka sina möjligheter att bilda regering. Kristersson får två veckor på sig.
14 oktober
  • Ulf Kristersson ger upp sina försök att bilda en regering bestående av allianspartierna. Anledningen är att Centerpartiet och Liberalerna inte vill medverka i en regering som är beroende av Sverigedemokraterna.
  • Kristersson presenterar ett alternativt upplägg där en mindre allianskonstellation bildar regering men ändå driver hela alliansens politik. C, L och SD meddelar att de skulle rösta nej till ett sådant förslag om det blev omröstning.
15 oktober
  • Stefan Löfven får två veckor på sig av talmannen att undersöka sitt stöd för att bilda regering.
29 oktober
  • Stefan Löfven meddelar att det i nuläget saknas förutsättningar för honom att bilda regering, men påpekar samtidigt att han står till fortsatt förfogande om det utvecklas ett intresse för förhandlingar om andra konstellationer som bryter blockpolitiken.
30 oktober
  • Talmannen bjuder in partiledarna för S, M, C, Kd, L och Mp till samtal i olika gruppkonstellationer i hopp om att hitta en väg framåt i processen.
5 november
  • Talmannen meddelar att han nästföljande måndag (den 12 november) tänker nominera Ulf Kristersson till statsminister.
12 november
  • Talmannen meddelar att han lägger fram Ulf Kristersson som förslag till statsminister för riksdagen, samt att Ulf Kristersson avser att bilda regering tillsammans med Kristdemokraterna. Förslaget ska prövas av riksdagen den 14 november klockan 09.00.
14 november
  • Riksdagen förkastar talmannens förslag på Ulf Kristersson som statsminister, med 195 nej-röster mot 154-ja röster.
15 november
  • Eftersom ingen ny regering har tillträtt lämnar övergångsregeringen budgetpropositionen för 2019 till riksdagen.
  • Talmannen ger Centerpartiets ledare Annie Lööf uppdraget att under en vecka sondera förutsättningarna för en regering.
Maila det här citatet Måste vara en giltig e-postadress.