Löfven och Merkel eniga om vägen framåt

I dag tog Stefan Löfven emot Tysklands förbundskansler Angela Merkel på Rosenbad i Stockholm. Efter deras möte kunde Löfven och Merkel berätta att Sverige och Tyskland ska fördjupa sitt arbete på ett antal områden. Bland annat ska länderna inleda ett partnerskap för innovation – som i sin tur ska leda till fler jobb och ökad tillväxt.

Sverige och Tyskland är också två av de länder i Europa som tagit störst ansvar i och med flyktingsituationen, medan en del andra EU-länder inte alls dragit sitt strå till stacken. Här var Löfven och Merkel överens om att både Sverige och Tyskland gemensamt ska fortsätta driva på för ett mer solidariskt EU.

- Vi behöver en mer harmoniserad lagstiftning och att alla länder i EU delar på ansvaret att ta emot flyktingar, konstaterade Stefan Löfven.

Läs mer om det nya innovationssamarbetet mellan länderna på regeringen.se