Rättvisa jobb i fokus på EU-toppmöte

I dag träffas EU-ländernas ledare i Göteborg för att diskutera rättvisa jobb och hur tillväxten ska komma alla till del. Mötet hålls på initiativ av Stefan Löfven och EU-kommissionens ordförande Jean-Claude Juncker. Samtliga EU-länder deltar, med undantag för Tyskland, Finland och Cypern.

EU har under lång tid fokuserat på att ta bort handelshinder och underlätta rörligheten på den inre marknaden, men utan att alltid ta hänsyn till hur det påverkar den enskilde arbetarens villkor. Nu vill man råda bot på detta och lägga större fokus även på medborgaren.

S återigen pådrivande för mer rättvisa

Att den socialdemokratiskt ledda regeringen engagerar sig i frågor om schysta villkor för arbetare är inget nytt. Så sent som i slutet av oktober 2017 var arbetsmarknadsminister Ylva Johansson en av dem som drev på i Bryssel för att få igenom 20 principer för mer rättvisa och trygghet i EU. Dessa principer utgör den nya sociala pelaren som ordförandena för EU:s institutioner ska skriva under i och med fredagens toppmöte.

Fakta om mötet

• Mötet går av stapeln den 17 november 2017 i Eriksbergshallen på Hisingen i Göteborg.
  • Under toppmötet kommer stats- eller regeringschefer, arbetsmarknadens parter och andra nyckelaktörer att mötas för att diskutera hur man kan främja rättvisa jobb och tillväxt.
  • Alla EU-länder förutom Tyskland, Finland och Cypern deltar.