Gå till innehåll

Markera en text för att lyssna och översätta vid avsnittet eller klicka direkt på lyssna.

Hur använder jag verktyget?

Lyssna

Klicka på "Lyssna" för att läsa upp sidans innehåll. Du kan även markera ett avsnitt för att få det uppläst.

Översätt

Översätt text och få den uppläst på ett annat språk. Markera texten och välj ”Översättning” vid avsnittet.

Hjälpmedel

Genom att aktivera vårt inbyggda hjälpmedel kan du:

• Lyssna på hela sidor eller markera avsnitt
  • Översätt valda delar till olika språk

NYHET

15 år sedan utrikesminister Anna Lindh togs ifrån oss

Idag är det 15 år sedan utrikesminister Anna Lindh rycktes ifrån oss – alldeles för tidigt och mitt i sin politiska gärning. Hon stod upp för demokrati, mänskliga rättigheter och tolerans och var en av våra mest framgångsrika och respekterade politiker såväl i Sverige som utomlands.

En sann förebild

I sitt arbete som utrikesminister betonade hon vikten av respekt för mänskliga rättigheter, rättvisa och solidaritet. Hon stod upp för sina åsikter och var inte rädd för att ta strid för sin övertygelse.

Anna Lindh var en modig politiker, med sin energi och medkänsla berörde hon sin omgivning. Hon var en förebild med sin värme, korrekthet och handlingskraft. Hon kombinerade hjärta och hjärna. Hennes skarpsinne, arbetsglädje och allvar inför sina arbetsuppgifter inspirerar oss än idag.

Ge en gåva till Anna Linds minnesfond

Ge gärna en gåva till Anna Lindhs Minnesfond som stödjer personer och organisationer som i Annas anda har modet att bekämpa likgiltighet, fördomar, förtryck och orättvisor så att människor kan leva ett gott liv i en miljö där de mänskliga rättigheterna efterlevs. Klicka här för att ge en gåva Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.!

Läs mer om Anna Lindhs minnesfond här Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Uppdaterades senast: