Löfven bortröstad – fortsätter leda övergångsregering

Stefan Löfven röstades idag bort som statsminister av en riksdagsmajoritet bestående av de fyra allianspartierna och Sverigedemokraterna. – Väljer de borgerliga partierna att trots allt försöka styra som minsta block så gör de sig totalt beroende av SD, kommenterar Löfven.

Löfven mest logisk som regeringsbildare

Även efter förmiddagens statsministeromröstning kvarstår Stefan Löfven som den mest logiske regeringsbildaren, av två tydliga skäl: han företräder riksdagens klart största parti och samlar också det största regeringsunderlaget. Stefan Löfvens regeringsunderlag samlar 144 riksdagsmandat medan alliansen samlar 143.

En tredje viktig omständighet är också att den majoritet som röstat mot att ge statsministern fortsatt förtroende knappast är redo att bilda regering tillsammans, då det skulle förutsätta samarbete med Sverigedemokraterna – något som samtliga fyra allianspartier avfärdat.

Enkelt uttryckt: väljer de borgerliga partierna att försöka regera som minsta block, då gör de sig helt beroende av Sverigedemokraterna.

Vägen framåt – samarbete över blockgränsen

Runt om i landet, och tillbaka i historien, finns gott om exempel på att partier från höger och vänster kunnat stå över blockpolitiken och samarbeta för kommunen, regionen eller landets bästa. Nu har svenska folket rätt att förvänta sig att även ledamöterna i den nyvalda riksdagen klarar av det.

– Jag kommer fortsätta att arbeta oförtröttligt med att skapa förutsättningar för att komma tillbaka till riksdagen och presentera en regering som begraver blockpolitiken och sätter landet först, säger Stefan Löfven.

Bli medlem i Socialdemokraterna - > Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.