Gå till innehåll

Markera en text för att lyssna och översätta vid avsnittet eller klicka direkt på lyssna.

Hur använder jag verktyget?

Lyssna

Klicka på "Lyssna" för att läsa upp sidans innehåll. Du kan även markera ett avsnitt för att få det uppläst.

Översätt

Översätt text och få den uppläst på ett annat språk. Markera texten och välj ”Översättning” vid avsnittet.

Hjälpmedel

Genom att aktivera vårt inbyggda hjälpmedel kan du:

• Lyssna på hela sidor eller markera avsnitt
  • Översätt valda delar till olika språk

NYHET

8 mars 2022: Kvinnorna ska inte falla offer

I skuggan av dagens internationella kvinnodagsfirande pågår ett oprovocerat, olagligt och oförsvarbart krig. Vi vet att kvinnor och barn är särskilt utsatta i krig och konflikter. Därför visar vi idag, på internationella kvinnodagen, särskilt solidaritet med krigets kvinnor och barn.

Idag den 8 mars uppmärksammar vi den internationella kvinnodagen i solidaritet med krigets kvinnor och barn – de som tvingas fly, de som inte kan lämna och de som ses för sista gången. För dem fortsätter vi kampen för kvinnor, med kvinnor och för freden i Europa och världen.

Med anledning av kvinnodagen genomförde Socialdemokraterna idag en rad aktiviteter:

• S-kvinnor höll under dagen en livesändningar på Instagram med ordförande Annika Strandhäll, EU-parlamentariker Heléne Fritzon, författaren Lina Stenberg och justitie- och inrikesminister Morgan Johansson om trygghet, klimat och feminism. Se sändningen i efterhand på deras kanal här Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster..

Idag utsågs även statsminister Magdalena Andersson till Årets Kvinna 2022 av Expressen. Motiveringen löd att Magdalena som Sveriges första kvinnliga statsminister haft kraften att krossa glastaket och därför tilldelats en evig plats i historieböckerna. ”De som växer upp i dag ser en kvinna på Sveriges mäktigaste position, som leder landet i en orolig tid med krig i Europa”. Läs mer här. Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Här kan du också läsa mer om socialdemokraternas utrikespolitiska jämställdhetspolitik.

Uppdaterades senast: