Gå till innehåll

Markera en text för att lyssna och översätta vid avsnittet eller klicka direkt på lyssna.

Hur använder jag verktyget?

Lyssna

Klicka på "Lyssna" för att läsa upp sidans innehåll. Du kan även markera ett avsnitt för att få det uppläst.

Översätt

Översätt text och få den uppläst på ett annat språk. Markera texten och välj ”Översättning” vid avsnittet.

Hjälpmedel

Genom att aktivera vårt inbyggda hjälpmedel kan du:

• Lyssna på hela sidor eller markera avsnitt
  • Översätt valda delar till olika språk

NYHET

Så ska Norden ta täten i klimatomställningarna

De nordiska statsministrarna befinner sig just nu på Bommersvik för årets toppmöte med SAMAK.

Temat för mötet är ”Vårt Norden kan bättre” och fokus ligger på klimatomställningen.

placeholder

Magdalena Andersson välkomnade under tisdagen den 14 juni 2022 Finlands statsminister Sanna Marin och Norges statsminister Jonas Gahr Støre till Bommersvik för det årliga mötet med SAMAK.

Temat för årets möte handlade om hur de nordiska länderna kan samarbeta för att ta täten i klimatomställningarna.

– Det vi ser runt om i Norden är att klimatomställningen inte bara är ett tungt ok att bära på axlarna utan att det också är en möjlighet att skapa jobb här och nu och jobb som kommer finnas i framtiden, sa statsminister Magdalena Andersson i sitt öppningsanförande.

Den svenska statsministern nämnde koldioxidfri stålproduktion, batterifabriker, eldrivna tunga lastbilar och en grön gruvnäring som exempel på en omställning som nu ger 1000-tals nya arbetstillfällen runt om i Norden. Bra jobb, med schyssta löner och villkor.

– Det är inget som hänt av sig självt, det är resultatet av en djärv både industri- och miljöpolitik som har vågat peka ut riktningen, sa Magdalena Andersson.

Den svenska statsministern betonade vikten av att fortsätta våga gå före och nödvändigheten av samarbete mellan de nordiska länderna.

– Jag är övertygad om att vi kan visa världen att det går att kombinera minskade utsläpp med fler jobb. Vi i Norden ska visa hur en socialdemokratisk industriell revolution ser ut! sa Magdalena Andersson.

Detta är SAMAK

SAMAK bildades 1886 och är Arbetarrörelsens nordiska samarbetsorganisation bestående av de socialdemokratiska partierna och landsorganisationerna i Norden, inklusive Grönland, Färöarna och Åland.

De senaste åren har SAMAK särskilt fokuserat på arbetet med att säkra och vidareutveckla den nordiska modellen, som är unik i världen. Detta sätt att utforma samhället på har gett människor i Norden goda och stabila land att leva i, med en kombination av hög levnadsstandard, utjämning, jämställdhet och en hållbar utveckling.

Uppdaterades senast: