Regeringen går vidare med etableringsstopp för religiösa friskolor

Under en pressträff i dag berättade skolminister Lina Axelsson Kihlblom att regeringen nu har beslutat om en lagrådsremiss för att förbjuda nyetablering av skolor med konfessionell inriktning, även så kallade religiösa friskolor. Socialdemokraterna vill se ett totalförbud för skolor med konfessionell inriktning, men det finns inte stöd i riksdagen för sådant förslag.

placeholder

Senaste åren har det kommit flera rapporter på aktörer inom offentlig sektor använt statliga och kommunala medel till antidemokratisk verksamhet. Säkerhetspolisen, SÄPO, har varnat för kopplingar mellan skolverksamhet och den våldsbejakande islamistiska miljön. Skolor har fått stänga efter varningar om att barn har riskerats att radikaliseras i klassrummen.

– Det är faktiskt helt bisarrt, sa Lina Axelsson Kihlblom på pressträffen

Regeringen har beslutat om en lagrådsremiss som innehåller förslag på förbud mot nyetablering för nya religiösa fristående skolor. Det innebär att nya skolor som vill ha en verksamhet med konfessionell inriktning inte kommer godkännas. Dagens religiösa fristående skolor kommer kunna fortsätta, men de kommer inte kunna utöka sin verksamhet utöver det tillstånd de redan har.

Socialdemokraterna vill helt förbjuda religiösa friskolor, men under den här mandatperioden har det saknats majoritet i riksdagen för ett sådant förbud. I Januariavtalet kom Socialdemokraterna överens tillsammans med Miljöpartiet, Centerpartiet och Liberalerna om att utreda skärpta regler för konfessionella friskolor och ett stopp för nya fristående skolor med konfessionell inriktning, det är det förslaget som regeringen nu går vidare med.

– För oss socialdemokrater är det självklart, finns det risk för att barn utsätts för till exempelvis våld, diskriminering eller påverkas att motverka vårt demokratiska styrelseskick så ska man inte få bedriva skola helt enkelt, sa Lina Axelsson Kilhblom

Etableringsstopp för nya religiösa friskolor föreslås träda i kraft den 1 juli 2024.